Ny dag nya möjligheter. Vi vaknad upp till sol och alla var med till backen.
Det är alltid mycket folk när man kommer upp innan alla delar upp sig.
Ella och jag gjorde ett fikastopp på förmiddagen medans de andra åkte ett par backar till. Vi höll på att bli en trio igen men en cola och en äppelkaka senare var allt glömt med dåliga svängar och skitbackar.
Vi anslöt till resten av gruppen som väntade på bord på samma ställe som igår för lunch. Idag var det varmare så det gick ingen nöd på oss i solen.
Servitörens mössa var apperolfärg, undrar om det var en tanke med det?
Vi fick ett bord utomhus i solen. Jag åt en kycklingsallad som var med asiatiska smaker, mums.
Vi spelade kort runt bordet, jag har numera alltid en kortlek i fickan.
Vi beställde efterrätter och delade på. Man vill ha nått men inte en hel alltid.
Det är trångt i liftkön och man får bli lite bufflig ibland för att komma fram, annars kliver nån förbi och över dig.
Ett härligt gäng väntar på skidbussen som tog oss fram och tillbaka till hotellet. Det gick självklart att gå men var bekvämt att ta bussen som ändå gick hela tiden.
Dagen gäng som väntar på skidbussen. Då det snöade mycket fick man hålla koll på vilka backar som var öppna för dagen. Allt gick att läsa i appen och det var väl utmärkt bra i backarna.
Den här dagen var det soligt och fint och vi åt lunch på ett mysigt ställe i backen. Det var fullt när vi kom så vi fick bord utomhus vilket var fint först men det blev ändå lite svalt. Eddie stegade in och kollade om de inte hade nått bord inne, det löste han.
En kall dryck i solen är inte fel.
Inne sprakade en brasa som vi sen såg att de grillade allt kött på. Jag beställde en grönsakssoppa som var supergod och precis vad jag var sugen på den här dagen. Det borde man laga oftare hemma. göra krutonger av bröd själv som är lite större.
Vi beställde efterrätter innan lunchen var slut, de var ordetligt stora så det gick att dela på utan problem.
Efter en god lunch gav vi oss ut igen i backen.
Nya liftar och nya backar blev det.
Hela gänget lyssnar och vår guide Björn väljer väg.
Ännu en fin dag i backen men god lunch och trevligt sällskap. Den här kvällen åt vi hemma på hotellet.
Dag två och nu var vi återigen tre från vår familj i backen. Ella var kvar på hotellet och vilade, hon hade opererat bort halsmandlarna en tid innan vi åkte så hon hade inte haft den bästa uppladdningen innan resan.
De snöade och hade snöat hela natten, så rätt tung kört i backen dag två. Kul på sitt sätt men jag uppskattar mer nypistat och sol.
Vi kämpade ändå på i all snö hela dagen
Vi åkte och letade efter en resturang i backen en stund och när vi kom fram var det fullt. Då la sig Eddie och vilade lite. Lunchen blev istället nere i byn. Jag åt en croque monsieur som var jättegod och till efterrätt blev det nått missförstånd så vi hade åtta våfflor på bordet med grädde och Nutella. Men det gick åt.
På eftermiddagen slutade det snöa så sikten blev lite bättre.
På kvällen valde Johan att stanna hemma så vår familj var återigen en trio för nu var Ella med på middag.
Mycket kött blev det på den här resan, det här var en av de bättre tycker jag. Peston var så god till. Ankan på Björns tallrik var visst jättegod också.
För att inte tala om tjejernas burgare, bästa i hela livet tydligen.
De hade så mysigt vid sitt egna bord när vi åt men flyttade upp till oss andra efter att maten var bortdukad.
Tur vi reste med en familj till, och att de tog hand om vår trio som hela tiden bytte personer. Det blev en bättre upplevelse för mig och Eddie vart fall.
Nästa dag vaknade vi upp till blå himmel och sol. Vårat hotell som vi bodde på var som sagt helt nybyggt. Vi trodde att vår lägenhet skulle ha ett sovrum och en bäddsoffa i vardagsrummet men det visade sig att vi fick ett sovrum med dubbelsäng och ett sovrum med stor ordentlig våningssäng och en bäddsoffa i vardagsrummet. Skidrummet var stort och alla hade egna skåp med pjäxtork, det kändes lyxigt för oss.
Uppe på berget och dagens utflykt planeras. Det är framförallt Björns uppgift att sätta en plan för dagen 😉
Dagen blev inte riktigt som vi tänkt, det blev många stopp då Johans mage strejkade.
Desto fler bilder i backen.
Till lunch hade Johan åkt tillbaka till hotellet för att vila.
Vi stannade på ett ställe mitt backen som låg i solen. Återigen hade jag lite svårt med franskan och våga inte chansa så barnen burgare blev utan ost men min hade en flytande ostsås över sig. Tror alla blev nöjda. Att råka beställa burgare med en stark grönmögelostsås över kändes inte som ett alternativ med den långa kön.
Nu var vi bara tre vuxna men vi tog en kaffe till efterrätt. En solig dag i backen men såklart saknade vi Johan som låg på hotellet och kollade på OS.
Kaoset som är före en skidresa för vår familj… Det är en och annan pryl som ska packas och ta med. I år hade vi bokat resa med Skilink till Serre Chevalier. En resa som bokades en sen sommarnatt var äntligen här. Hotellet som inte var byggt när vi boka fanns nu, alla var redo.
Vi sov en natt på Arlanda, planet skulle gå väldigt tidigt på morgonen men en frukost på Arlanda hann vi ändå med. En diskussion om vad som skulle köpas på taxfree han vi också med innan vi satte oss på planet.
Vi fick med alla väskor denna gång från Sverige, skönt. På Flygplatsen mötte guiderna upp och visa oss till rätt buss. Nu var det lite disigt när vi kom upp i bergen men vyn är ändå magisk tycker jag.
Vår första dag hade vi ingen skidåkning, så vi fokuserade på en långlunch i stan istället. Vi hittade ett mysigt ställe som vi fick plats på.
Ostron och råbiff för de vuxna och en gigantisk skål med pommes med vitlök till. Detta var supergott, vi delade med familjen Ö som vi även i år reste med.
Eddie var sugen på efterrätt så han slog till på en banana split. Själv var jag så mätt så det blev en kaffe.
Vi handlade på mataffären så vi skulle ha frukost till nästa dag och middag på kvällen. Alltid kul att kolla i mataffärer utomlands men verkligen en utmaning när jag inte kan ett enda ord franska. En bra resdag helt enkelt.
Juldagen 2025 så var vi så klara med julmat. Hade faktiskt ingeting kvar i kylen. Vi bokade bord på Basta och valde en pasta och pizza middag istället. Basta är så snyggt, en ganska stor resturang. vi har varit där två gånger och suttit vid samma bord båda gångerna haha.
Kycklingpasta och tryffelpasta mums.
En skaldjurspasta som var så god.
Pizzorna är så smarriga, älskar kanten. En riktigt bra pizza ska ha mörka fläckar från gräddningen.
Efter middagen så gick vi över stan och in på videobiljarden, det var verkligen inte igår jag var där. Tidigare så kunde man hyra film och spela biljard. Numera är filmuthyrningen bortagen men biljarden finns kvar.
En mysig juldag med god mat, mysigt sällskap och en aktivitet ihop. Idag ska vi ut på stan och äta igen, hoppas på en lika mysig kväll. Vädret har kanske lite mer att önska, den fina snön vi haft är borta.
När man kommer till Torrevieja måste man dricka minst ett glas sangria på Soraya. Sitta och kolla på havet och alla som går förbi är oslagbar. Vi fick åka med Victoria och Micke i början av december, sån lyx att ha vänner med en egen lägenhet här.
Vi hade bokat Hummer middag på fredagen när vi kom ner. Ännu mer lyx.
Det startar med bröd som man väljer från ett stort fat.
Sen kommer första hummern, en kokt på salladsbädd. Mums.
Sen serveras en hummersoppa som var magisk, så smakrik, perfekt hetta enligt mig. Bästa på hela kvällen.
Sen valde jag en ungsbakad hummer med vitlöksmör, också så god.
Ett par efterrätter valde vi också innan vi var nöjda.
En fin fösta kväll med jättegod hummer och en magisk hummersoppa.
Nästa dag vakande vi upp till en solig fin dag. Vädret innan vi åkte hade varit sådär med en hel del regn och kyligt men vi fick en toppenhelg.
Här tar jag så många fler steg än hemma utan att ens tänka på att jag rör på mig.
Vi skulle till mataffären och fylla kylen så vi stanna till utanför och tog in en liten tallrik att dela på. Nästa gång sa vi att vi skulle prova det grillade köttet det doftade fantastiskt.
En sundowner ska man ta vara på. Vi placerade oss efter stranden och njöt när solen gick ner i havet.
Vi träffas ofta men har ändå massor att prata om.
Vi gick hem och bytte om och tog en taxi till ett nytt ställe för oss, Browns. Har inte passat tidigare men nu fick vi till det, så glad för det.
Jag har varken seglat över atlanten eller är ekonomiskt oberoende men jag utmanar ödet och bär röda byxor, tycker det var snyggt.
Så fin resturang, beställde drinkar. Gissa vilken som är vems?
Middagen började med ett fantastiskt bröd, luftigt och smakrikt. Det här vill man prova att få till hemma.
Johans förrätt, bläckfisk. Snygg och god.
Vi andra delade på sushi och crocketter.
Det fanns en specialare på menyn denna kväll, Biff Wellington. Köttet var så gott. Tror inte jag ätit det innan så det var kul att prova. Browns åker jag gärna tillbaka till, maten var jättegod och restaurangen var så snygg.
Nästa dag var det musikparad i stan. Det började redan på morgonen, den såg vi från ballkongen, här är vi på strandpromenaden.
En annan spansk tradition är att de bygger upp en stor julkrubba där man ska hitta den bajsande gubben….. bra gömd så man får kolla ordentligt. Vi fick gå två varv minst för att hitta han.
Juligt på ett annat sätt än hemma.
Favoritmargaritan på charro negro. Jag åt fajitas den här gången, var inte så hungrig och då får man in allt detta…
Varje morgon såg ut såhär när vi kom ner till havet. Sol som värmde och blå himmel som sa det här blir en bra dag.
En lunch i solen är ju aldrig fel så här på vintern, som vi njöt. Den fyllda raviolin med tryffel, sååå god. Alla var nöjda med sina val i mat. Pasta med lax, lasagne och schnitzel med sallad.
Fikapause i Spanien, sitta och sippa på en kaffe och en drink och kolla på folk. Perfekta eftermiddagen.
Toaletten hade inte mycket mer att önska.
Tack så jättemycket för att vi fick följa med er till erat happy place Casa Riis. Verkligen ett paradis.
Ja det här var ett tag sen men jag har haft lite strul med bilder men nu fungerar det så det kommer flera inlägg de närmaste dagarna. Något som blivit en tradition och lite startar julen och julmyset är ett julbord på Eztrad. Underhållningen är toppklass och maten är också så god.
Julbordet innehåller allt jag vill ha. Jag gillar mest det kalla men även Jansson.
Den här gången var vi Kajsa, Stefan, Johan, Micke, Victoria och jag som skåla in kvällen.
Tallrik två innan showen började. Jansson var grym i år, så god.
Det blandas fantastisk sång med komik, underhållning hela tiden.
En pause i showen och man kan hämta mer mat från buffen.
Tjejerna var så duktiga.
Efterrättsbordet i sista pausen sätter pricken över iet på julbordet. Vid det här laget är jag mer än mätt haha.
Tack för en toppenkväll allihop, hade så trevligt och roligt. Hoppas verkligen denna tradition fortsätter även i år.
Jag tror de brukar fortsätta med show även under våren men byter ut maten, har man möjlighet att besöka Eztrad så gör det!
Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Lindex
Moveat är så kul koncept, vi har varit flera gånger i Örebro. Vore kul att prova nån annan stad i närheten nån gång. Dagen började med en fruktansvärd taxiresa men den glömmer vi nu. Moveat startade denna gång på Basta, som bjöd på en jättegod pasta.
Efter det promenerade vi ner över stan till LL amice som bjöd på en risotto som var jättegod. Jag beställer aldrig risotto som huvudrätt men som tillbehör tycker jag det är gott. Johan älskar det.
Stå var nästa stopp, där fick vi en plocktallrik med goda ostar och chark.
Min fina röda väska blir som en färgklick till mina annars många mörka kläder och jackor. Jag har köpt den på Lindex, nu till halva priset Klicka här. Passar perfekt till jul.
På boulebar fick vi en carpaccio på lamm, hjälp jag som brukar ha svårt för det. Men denna var supergod, så prova den om ni äter där.
Man promenerar en del när man går dessa Moveat, en sväng förbi vårt fina slott mitt i stan.
Hängde på låset för ett drinkstopp på Ingeborgs fick vi in i vår runda.
Melonmargarita, mums!!
Bästa platserna runt baren.
Vidare till Kappabar som bjöd på dirtypommes, det passade fint för oss nu.
Makeriet serverade ett mört fläskkött med en pure.
Det började bli mörkt innan vi var färdiga med vår runda.
Sista stoppet blev Ponne pasta för oss, där fick vi en pasta alfredo med panerade kyckling. Supergod, den kan jag absolut tänka mig att köpa hem.
En jättemysig dag med fantastiskt sällskap, Moveat det gör vi om.
Konsert är alltid kul, det är många som jag missar men den här kvällen bokade vi för länge sen. Nästan så man hann glömma bort att vi köpt biljetter. Vi startade med en drink i grannarnas pub och det bjöds på stekt lussebulle med ost och marmelad, mycket gott. Efter det åkte vi till Glassery och åt en jättegod trerätters meny.
Den startade med toast Skagern och det snålades inte med räkorna, var nästan mätt efter förrätten. Hududrätten var oxfile med potatis och tryffelspetskål. Mums så gott kött, kålen var precis vad jag var sugen på här.
Som om det inte var nog var det en chokladfondant till efterrätt med vaniljglass och kolasås.
Sen gick vi den lilla biten ner till conventum för att kolla på kvällens huvudnummer Peter Jöback och Ola Salo.
Wow vilken show vi bjöds på.
Det var nummer efter nummer med grymma låtar.
En kväll i november att minnas, när de här två stjärnorna gästade Örebro. Har man möjlighet att se showen gör det.