Studenten

Ellas studentdag började med champagnefrukost i trädgården. Det kom en skur de grät en skvätt när läraren höll ett fint tal till dom. Framförallt var de sådär lyckliga som bara en student kan vara. Känslan av att ha klarat av skolan och vara fri som inte infaller så många gånger i livet.

Vi hade fått låna ett stort stadigt tält med bänkar och bord av fina grannarna G.

Glada, lyckliga och ja lite knasiga…

två dagar innan hade jag satt nattjäst deg som jag bakade ut i ett brytbröd i långpanna till buffen.

När klassen åkt mot skolan så hade vi lite kvar att fixa med. Det hade varit så fullt i kylen med all frukost så tårtorna fick jag montera nu. Ja det var inte vackert när jag höll på men resultatet blev bra.

Ella och Nellie hamna i tidningen också när de vänta på att få springa ut genom stora dörren på Karro.

Utanför väntade hela släkten, och massa andra föräldrar och vänner på att deras student skulle springa ut.

Full av känslor och vet knappt vart de ska ta vägen bland alla människor så kom de ändå ut till slut. När jag sprang ut genom samma dörr för massa år sen hittade jag inte min familj, jag letade efter en bild på plakatet som de inte hade valt.

Bästa Benjamin tog också studenten, han fick också pris för bästa gymnasiearbete. Grymt jobbat!!!

Olivia och ja min lillasyster firar studenten.

Ida följde med oss hem och hjälpte till att plocka fram maten och fixa innan släkt och vänner kom förbi för att fira Ella.

Brytbrödet bröt vi isär och la i en stor korg.

Fransk potatissallad, dubbelmarinerad fläskfile och kyckling fanns det.

Tomat och Mozzarella hade studenten önskat.

Caesarsallad serverades i ett torn så fick man bygga sin egen.

Ella hade önskat korv med bröd. Sibyllakorv med bröd skulle det vara. Så det fanns såklart på buffen.

Hon åt några stycken under eftermiddagen. Eddie hade gjort en present till Ella dagen till ära för att bära korvarna på.

Det var flera i området som tog studenten samma dag så grannarna gick emellan några fikade och några åt lite. Över lag hade vi alldeles för mycket mat och fika haha. Det som blev över ligger i frysen, barnen fyller ju år snart så fikat till kalaset är klart.

Studentmössetårtorna som jag monterade på förmiddagen är klassiska princesstårtor i grunden.

Ett stort fat med godis fick avsluta vår buffe och studentdag.

Ella drog vidare ut på studentfirande med sina vänner under kvällen och vi landade hos grannarna en stund, helt slut men också rätt lycklig för att allt flöt på för studenterna och framförallt Ella.

Grattis Ella fy fan vad du är bra, nu ligger hela världen framför dig.

Studentbal

Hela våren har siktet varit inställt på studenten och studentbalen är starten på att slutet på skolan närmar sig. Så fina vänner de blivit under den här tiden ihop. Hoppas de håller kontakten genom livet. Flera av mina vänner idag är från den här tiden i mitt liv.

Snygga grannen Olivia i guldklänning och hennes vän A.

Fina Ida som var en av de bästa vännerna när Ella var liten.

Stiliga som tusan och glada. Så glad att de fick gå ihop denna kvällen <3

Hela familjen var där och vinkade av Ella när hon gick iväg till balen.

Vi föräldrar till Ella, Nellie och Benjamin stannade kvar på stan för en drink på Ingeborgs och middag på plankton. Kul att få hänga lite med Benjamins föräldrar även lite utan barnen.

En av mina absoluta favoritdrinkar när Ingeborgs gör den, Aviation.

Benjamins pappa valde Planktons rubensandwich, alltså den doftade och såg magisk ut.

Jag, Lena och Sofia valde fisksoppan och den var supergod så jag var nöjd med mitt val.

Johan valde röding med potatis, också väldigt god.

En jättefin kväll där barnen kom och umgicks med oss efter middagen. En tappad hörapparat i taxin gjorde kvällen och natten rätt lång men allt löste sig tillslut så det vi minns av kvällen är de fina balbarnen, god mat och trevligt sällskap.

Räkbåten 2026

En tradition som jag hoppas fortsätter tills de får hjälpa oss på med rullatorn är räkbåten som vi åkt så många år nu. Oftast samma gäng, alltid samma meny.

Alltid lika trevligt,vkällen börjar alltid med samma placering vid bordet.

Vädret hade lite mer att önska i år så den mesta tiden blev inne i båten.

Fick även hjälp av en snäll man vid bordet bredvid med att ta en fin bild på hela gänget, man tackar.

2026 års räkbåt hade en jättebra trubadur, lite nya låtar. Personalen var som vanligt trevlig och vi hade en toppenkväll.

XO

Vi tog en promenad till universitetet, Victoria skulle fixa naglarna och jag och jag och Johan satte oss och vänta på XO som ligger i närheten med en öl. När hon var kvar anlände även Micke, vi delade på en macka och en burgare

Det blev perfekt med en liten del av varje.

En Margarita och lite pommes avslutade besöket. Deras pommes är magiska.

Supergullig personal och så god mat. Bra om fler hittar hit även om studenterna som bor runt inte är kvar över sommaren.

Sparris, brynt smör och löjrom

Vit sparris med bryntsmör och löjrom
4 portioner

ca 500 g vit sparris
0,5 citron (skal till kokning)
70 g smör
2 dl smetana
0,5 citron, finrivet skal
30 g löjrom (eller annan rom)

cashewnötter, salta
Gräslök

Skala och ansa den vita sparrisen.

Koka upp vatten och en bit citronskal i en kastull eller djup stekpanna. Salta och låt småkoka.

Lägg i sparrisen och låt småkoka ca 5-10 minuter. Tiden beror på hur tjock sparrisen är, den ska bli mjuk men ha lite kärna kvar, använd en sticka för att kontrollera.

Bryn smöret under vispning i en mindre kastrull. Tillsätt smetana och vispa samman. Smaka av med salt, peppar och lite finrivet citronskal.

Häll av sparrisen och lägg den på ett uppläggningsfat. Skeda på den brynta smörsåsen och toppa med löjrom, hackade nötter och gräslök.

Jag lagde detta som en förrätt, receptet jag började med är Catarina Königs men hennes sås skulle vara mer lös min blev mer fast och skedades upp men på olika sätt. Det blev så gott och fatet tog slut snabbt på bordet.

Perfekt att starta en sommarmeny med, idag börjar vår dag med midsommarbrunch, det har blivit tradition.

Glad midsommar

AW på Glassery

En AW med gänget på jobbet fick vi till i år på Glassery. Therese hade fixat och beställt så vi hade en god plockbricka och lite gott i glasen till att börja med.

Jag valde torsken den här kvällen och även om oxfilen också såg god ut så var jag så nöjd med min fisk. Den fullkomligt smälte i munnen.

En trevlig och mysig kväll på alla sätt, kul att ses utanför jobbet också. Sen blir det speciellt när man är lite ansvarig, man behöver lämna de andra lite utrymme att umgås utan dig även om jag gärna stannar länge haha.

Otroligt kul att se att så många ändå trivs så bra med varandra i gänget.

En torsdag på stan

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar

När vi inte kunde hitta en helgdag inom rimlig tid så fick det bli en torsdag på stan. Jag och Victoria mötte upp Sofia på Stortorget efter jobbet. Det var fortfarande sol på uteserveringarna så vi slog oss först ner på Sorella och delade på en kanna sangria medans vi funderad på vart vi skulle äta.

Det blev Fratelli, som alltid är ett säkert kort. ett par förrätter att dela på. Sen tog jag den grillade tonfisken, den var så god.

Vi kände oss inte riktigt klara med kvällen så vi gick vidare till Spanjoren för en jordgubbsmargarita och lite nötter. En bra slut på en fin kväll.

Jag hade denna mjukisväst på mig, superskön och samtidigt uppklätt. Just nu är det 25 % på allt på Lindex så klicka här om du är sugen på nått nytt.

Nu laddar vi för fotboll tidigt imorgon, ska ni se matchen?

Valborg 2026

Vi firade valborg i år med en middag på Hamnkrogen i Örebro. Det är sommarkänsla när man kan cykla dit och äta middag. Jag åt räkmackan, det har jag gjort innan, en är alltid god.

Eddie tog en burgare, Victoria provade köttbullarna som var jättegoda.

Johan valde musslorna och Micke tog fish and chips tror jag.

Sitta i solen med solglasögon på, det har man längtat efter.

Efter middagen promenerade vi in till stan. Eddie önskade se Valborgsfirandet vid slottet.

Det är pampigt vårt slott.

Det blev så mycket folk att vi tyvärr hamnade bakom massa grenar men vi satt längst fram.

Farmor kom så vi ställde oss med henne och såg när de stämde brasan med pil och båge.

Ett fint Valborgsfirande vid slottet i Örebro.

Stjärnor med löjrom

Smördegsstjärnor med vispad creme fraiche, dill, hackad rödlök och löjrom. Så enkelt att svänga ihop när man kommer på att det är fredag och det är dags för AW. Smördeg på rulle använde jag, och ett pepparkaksmått.

Oftast blir det en skål med chips och ölkorv men ibland vill man ha nått annat, då är detta perfekt.

Vad bjuder ni på när det är AW?

Påskafton 2026

Inlägget innehåller annonslänkar för Lindex

Påskafton i sälen med skidåkning med familjen Ö som vi var i Alperna med tidigare i år. De var uppe och hälsade på vänner som också har stuga i Hundfjället. Vi sågs på lunch på Marys.

Jag provade deras ribs, så himla goda. Det beställdes hot shots till bordet.

Hoppas de planerar nästa års skidresa till Alperna.

Efter en långlunch så åkte vi hem till Åsa och Johans balkong. Sitta i solen och serveras bubbel och mer hot shots, en supertrevlig påskaftons eftermiddag.

Perfekt när man kan hoppa i skidorna och glida hemåt.

Jag hade förberett en deg på morgonen till påskmiddagen så samtidigt som vi snygga till oss gräddade jag brödet. Annars brukar jag nattjäsa men fungerar ju även att dagjäsa till middag.

Knådfritt grytbröd
440 g vetemjöl (7,5 dl)
370 g rumstempererat vatten (3,7 dl)
1,5 tsk salt
0,5 tsk torrjäst

Rör samman alla ingredienser till en ganska kladdig deg.

Täck över bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 12-16 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader varmluft (220 grader vanlig ugn och sätt in en tom gjutjärnsgryta (minst 2 liter) i ugnen i 30 minuter.

Lägg fram ett bakplåtspapper, mjöla det rikligt och häll på degen. Vänd ihop den så att den har mjöl på alla sidor, knåda inte. Degen är väldigt lös, men så ska det vara.

När grytan är varm, lägg hela bakplåtspappret med degen i grytan. Baka med lock i 30 minuter och sen utan lock i 10-15 minuter.

En morot med färskost fick starta middagen. Eddie hade gjort så snygga servettringar som vi dukade med även om vi var hos familjen G.

Jag hade också med smålimpor med kavring.

När man klätt sig i samma topp men olika färg. Toppen kommer från Lindex som har så mycket fint. Idag är det 25 % på allt, jag vill klicka hem denna. Kan det bli midsommarklänningen?

Ett fat med smarrig lax på påskbordet 2026

När middagen var klar skrev David och kolla om vi inte ville komma förbi hotellet där han och barnen körde suffle board. Vi stegade iväg hela gänget.

Påskdagen bjöd på mer snö och mulet när vi vakna så vi valde att städa och packa ihop våra saker.

Mc Donalds i Lindvallen fick bli lunchen påväg hemåt. Brukar vara klara med städning och packningen lagom till lunch så det passar oss att starta resan så och sen köra hela vägen hem.

En fin påsk 2026 där vi hann träffa många fina vänner i och utanför skidbacken. Men nu stänger vi skidsäsongen 2026.

Sida 1 av 101

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén