ca 500 g vit sparris 0,5 citron (skal till kokning) 70 g smör 2 dl smetana 0,5 citron, finrivet skal 30 g löjrom (eller annan rom)
cashewnötter, salta Gräslök
Skala och ansa den vita sparrisen.
Koka upp vatten och en bit citronskal i en kastull eller djup stekpanna. Salta och låt småkoka.
Lägg i sparrisen och låt småkoka ca 5-10 minuter. Tiden beror på hur tjock sparrisen är, den ska bli mjuk men ha lite kärna kvar, använd en sticka för att kontrollera.
Bryn smöret under vispning i en mindre kastrull. Tillsätt smetana och vispa samman. Smaka av med salt, peppar och lite finrivet citronskal.
Häll av sparrisen och lägg den på ett uppläggningsfat. Skeda på den brynta smörsåsen och toppa med löjrom, hackade nötter och gräslök.
Jag lagde detta som en förrätt, receptet jag började med är Catarina Königs men hennes sås skulle vara mer lös min blev mer fast och skedades upp men på olika sätt. Det blev så gott och fatet tog slut snabbt på bordet.
Perfekt att starta en sommarmeny med, idag börjar vår dag med midsommarbrunch, det har blivit tradition.
En AW med gänget på jobbet fick vi till i år på Glassery. Therese hade fixat och beställt så vi hade en god plockbricka och lite gott i glasen till att börja med.
Jag valde torsken den här kvällen och även om oxfilen också såg god ut så var jag så nöjd med min fisk. Den fullkomligt smälte i munnen.
En trevlig och mysig kväll på alla sätt, kul att ses utanför jobbet också. Sen blir det speciellt när man är lite ansvarig, man behöver lämna de andra lite utrymme att umgås utan dig även om jag gärna stannar länge haha.
Otroligt kul att se att så många ändå trivs så bra med varandra i gänget.
Smördegsstjärnor med vispad creme fraiche, dill, hackad rödlök och löjrom. Så enkelt att svänga ihop när man kommer på att det är fredag och det är dags för AW. Smördeg på rulle använde jag, och ett pepparkaksmått.
Oftast blir det en skål med chips och ölkorv men ibland vill man ha nått annat, då är detta perfekt.
Jag sparar många bilder på mat jag ser när man sitter och scrollar. Det mesta blir bara en sparad bild men ibland blir det nått jag gör hemma. De här söta ceasarförrätterna var en sån bild. krutongen är en ring av formfranska som jag rostade i en muffinsform så den höll formen. Sen är det hjärtsallad som är dressad i ceasardressing, riven parmesanost och lite knaperstekt bacon stressad över.
Ceasardressingen gjorde jag efter Victorias recept matplatsen.net
Det blev en perfekt förrätt och ett lite kul sätt att servera den på. Det här kommer jag göra igen.
En molnig lördag idag, vi ska fixa ute så när solen och värmen kommer är uteplatsen redo, kanske blir det Caesar sallad och Rose?
Sweetchili denna såsen fick mig att börja äta ris igen efter många år i tonåren. Det har jag skrivit innan men när jag var liten är mitt minne att vi väldigt ofta åt grillad hel kyckling i ugnen med currysås och ris. Detta gjorde att jag tröttnade på ris men när sweetchilisåsen gjorde entre i mitt liv så gick det bra igen. Receptet kommer från mackanskost som lagar gott och oftast lätt tycker jag.
SWEETCHILI-KYCKLING 600 g kycklinglårfilé 1 röd paprika 1 grön paprika 1 rödlök 1 morot 2 dl sweetchilisås 0,5 dl japansk soja Saften från 1/2 lime 2 vitlöksklyftor Salt & peppar
1.) Skär paprikorna i bitar, klyfta rödlöken och skiva moroten. Skär kycklingen i lagom stora bitar.
2.) Blanda sweetchilisås, soja, limesaft och finriven vitlök i en skål.
3.) Hetta upp lite olja i en stekpanna. Stek kycklingen tills den får fin färg. Salta och peppra. Ta sedan ur kycklingen ur pannan.
4.) Stek grönsakerna i samma panna tills de mjuknar något men fortfarande har lite krisp.
5.) Lägg tillbaka kycklingen i pannan och häll över såsen. Låt allt puttra i några minuter tills kycklingen är helt genomstekt och såsen har tjocknat något.
6.) Servera med kokt ris.
En vardagsrätt att ta till när tiden inte alltid finns för långkok. Perfekt i matlåda också tycker jag. Men framförallt jättegott.
Jag har så många goda saker att visa, har varit dålig på att skriva ner de. Den här lasagne som jag lagade börjar lite som Stinas kyckling som man kan köpa i frysdisken så den får heta det. Inspirationen hittade jag hos en amerikansk matinfluenser som lagade mat med högt proteininnehåll. Det är många som säger att man ska äta i den här åldern så jag har testat flera av hans recept. Man kan göra allt från grunden och göra egen pesto men här tog jag färdig på burk.
ALFREDOSÅS 900 g mixad keso 120 g färskost 100 g riven parmesanost 225 g riven mozzarella 2 msk hackad persilja
TOPPING 225 g riven mozzarella 20 g Parmesanost 2 msk pesto
Instruktioner 1. Sätt ugnen på 220°C. Lägg alla ingredienser till pestokycklingen i en ugnsform. Blanda och täck med folie. Tillaga i 30 minuter, eller tills kycklingen är helt genomstekt.
2. Lägg över kycklingen i en stor skål och strimla eller finhacka den. Häll över stekskyn från formen. Tillsätt ingredienserna till Alfredosåsen och blanda tills allt är väl kombinerat.
3. Placera formen på en plåt (för stabilitet) och montera lasagnen så här: Ett tunt lager sås i botten 6 lasagneplattor Sås 6 plattor Sås 6 plattor Sås 6 plattor Sista lagret sås Totalt: 5 lager sås och 4 lager pasta. Använd precis så mycket sås att plattorna täcks, och se till att spara tillräckligt till översta lagret.
4. Toppa med mozzarella, parmesan och små klickar pesto. Täck med folie och baka i 200°C i 30 minuter. Ta bort folien och gratinera i 10–15 minuter, tills ytan är gyllenbrun och bubblig.
5. Låt lasagnen vila i minst 20 minuter innan du skär upp den. Då hinner såsen tjockna och sätta sig. Dela i 10 lika stora portioner och njut!
Prova detta perfekt i matlåda, jättegott och mättande.
Nyårsafton i sälen har blivit vår tradition. I år blev vi bara tre, vi får väl se hur det blir framöver. Det blir inte alltid som man planerat men ibland blir det ändå väldigt bra.
Nysnö mötte oss på morgonen det blir man glad av när man åker skidor.
Vi hade med en ny taklampa och nya lampor till fönstren denna gång. Jag blev så nöjd, nu har vi ljus över hela det långa bordet och det ser mysigare ut i fönstret.
Det är lite skillnad från när vi köpte lägenheten, med limegröna stolar och andra gröna detaljer.
Syns inte här men en klar dag ser man toppstugan i detta fönster.
Nyårsdukningen är på plats, försökte vara ute i tid.
Fixade och donade och var så nöjd med bordet.
Sen ändrade sig planerna och jag fick flytta allt till sidan för det blev lunch hemma i lägenheten. Det blev jättegott, panerad kyckling med bea och pasta.
Så skönt att slappa lite efter ett par timmar i backen.
Vi skulle ha pepparsås till middagen så den förberedde jag innan vi satte oss och spelade spel och drack ett glas bubbel som start på nyårsafton.
Pepparsås 3 tsk blandade pepparkorn 2 schalottenlökar 1 msk smör 1 msk tomatpuré 2 dl vispgrädde 1 dl vatten 1 msk japansk soja 1 msk kalvfond 1 krm salt
Stöt pepparkornen i mortel. Skala och finhacka löken. Fräs pepparn i smör. Tillsätt tomatpuré och löken och låt fräsa ytterligare ca 2 min. Häll på grädde, vatten, soja och kalvfond och sjud såsen utan lock ca 10 min eller tills du får önskad konsistens. Gillar när man kokar ner den så det blir massa smak och man inte reder den utan den blir tjockare av sig själv. Sila av såsen och till sist salta så som du vill ha den.
Vår förrätt var en laxtartar med asiatiska smaker på ett friterat rispapper, mums.
En liten pause med grivinnan och betjänten haha. Eddie fattade inte alls varför vi kollade på detta.
Oxfile, potatisgratäng, sparris och pepparsås, en klassisk nyårsmiddag skulle jag tro. Allt blev så gott.
Efter huvudrätten packade vi ner våra efterrätter och stegade över till familjen G och Ö och åt efterrätten ihop. Vi hade planerat samma efterrätt utan att tala med varandra innan så det passade perfekt.
Även traditionsenligt stod vi utanför och kollade på alla fyrverkerier som small runt om oss.
Gott nytt år! Nu lämnar vi 2025 bakom oss och går in i 2026.
Vår julafton startar med brunch, något som tillkommit de senaste åren. Så mysig start. Innan alla kommer får barnen öppna ett paket under granen, även om de blir äldre är de där paketen fortfarande lite magiska.
Vi delar upp maten lite, jag bakade små kavringslimpor, de jag gjorde några veckor innan var slut sen länge. Receptet är matplatsens, minilimporna är fantastiskt goda.
En blandning av sill, skinka, ägg och bacon och croissanter.
Minilimpor av kavring 3 dl filmjölk 2 dl vetemjöl 4 dl rågsikt 4 tsk bikarbonat 3 dl mörk sirap 1 tsk flingsalt ev havregryn att garnera med
Sätt på ugnen 175 grader, varmluft. Blanda alla ingredienserna i en bunke. Fyll formarna med smeten (gärna med hjälp av en spritspåse, blir annars kladdigt). Garnera ev med lite havregryn.
Grädda i cirka 25–30 minuter, kontrollera med sticka så de är klara. Låt de svalna lite sen vänder man ut minilimporna ur formarna.
Vi åker därefter hem till mina föräldrar där mina syskon och Usa även är på plats. Nytt för i år är att det är tre små hundar i familjen, massa bus.
Sen är det dags för julklappar, tror mamma är den som allra mest vill dela ut klapparna. Att vänta är inte ett alternativ haha.
Pappa kämpar på i köket.
Malte hänger i köket för att kolla om någon råkar tappa nått.
Uda och Eddie slappar lite i soffan, som man ska på julafton.
Pelle han somnade mitt i julstöket, så blir det när man är liten.
Eddie växer snart om alla skulle jag tro.
Julmat så gott. Jag älskar det kalla framför det varma, om man måste välja.
Sen spelade vi spel, Hitster. Svårast för mig är det år 2000 och framåt, helt oduglig på att hålla isär åren.
Hundarna somnade runt omkring oss.
En jättemysig julafton 2025, så glad att vi i år fick vara friska och kunde fira ihop. Kändes innan jul som att jättemånga var sjuka runt omkring oss.
Nyår däremot blev inte som alla tänkt, mer om det senare.
Vi brukar försöka åka till Hundfjället då backarna öppnar, det här året hade Eddie räknat ner dagarna i säkert tre månader.
Skidåkningen var kanske inte den bästa, det regnade på mig och sikten var lite begränsad men det var skönt att vara igång.
Har man åkt skidor får man gå på After ski, eller ja har man åkt till fjällen får man gå på after ski.
Ett glas varmt glühwein passa perfekt för mig.
På lördagkvällen hade vi bjudit hem familjen G på middag. Vi började med glögg och pepparkakor när de kom. Sen bjöd vi på en jättegod kycklingrätt som jag helt missade att ta bild på Marry me chicken. det ska vi absolut göra igen för det var så gott.
Till efterrätt bjöd vi på stekta saffransgifflar i kolasås med vaniljglass. Magiskt gott.
En bra första helg på säsongen nu hoppas vi på fler fina skiddagar i hundfjället.
Vi lagade julmat hemma innan jul och åt julbord med barnen i lugn och ro. En nyhet i år var de här små kavingslimporna, Victoria bakade de till kräftskivan i höstas och de var så goda. Den kvällen finns här.
Hemgjord kavring i form av minlimpor Tillagningstid: ca 40 min | Ca 18 små limpor
3 dl filmjölk 3% 2 dl vetemjöl 4 dl rågsikt 4 tsk bikarbonat 3 dl mörk sirap 1 tsk flingsalt ev havregryn att garnera med
Sätt ugnen på 175 grader, varmluft. Blanda allt i en bunke. Fyll formarna med smeten (gärna med hjälp av en spritspåse). Garnera ev med lite havregryn. Grädda i cirka 25–30 minuter.
Lagade Jansson också, om man ska göra till många så fattar jag att man behöver en maskin för att riva potatisen men ska man göra en form så är det absolut godast att skära potatisen i stavar tycker jag.
Grönkål tycker jag också blir så gott, bara krama in lite olja och köra i ugnen tills den blir krispig.
Egen inlagd sill är så mycket godaretycker jag, även om man gör lagen och lägger i fem minuters sill. Här hade jag gjort den ett par dagar innan.
Allt har sin tjusning och denna kväll var mysig och lugn. Vi kollade på julfilm och slappa i soffan efter all god mat.