Kategori: Fisk Sida 1 av 4

Sparris, brynt smör och löjrom

Vit sparris med bryntsmör och löjrom
4 portioner

ca 500 g vit sparris
0,5 citron (skal till kokning)
70 g smör
2 dl smetana
0,5 citron, finrivet skal
30 g löjrom (eller annan rom)

cashewnötter, salta
Gräslök

Skala och ansa den vita sparrisen.

Koka upp vatten och en bit citronskal i en kastull eller djup stekpanna. Salta och låt småkoka.

Lägg i sparrisen och låt småkoka ca 5-10 minuter. Tiden beror på hur tjock sparrisen är, den ska bli mjuk men ha lite kärna kvar, använd en sticka för att kontrollera.

Bryn smöret under vispning i en mindre kastrull. Tillsätt smetana och vispa samman. Smaka av med salt, peppar och lite finrivet citronskal.

Häll av sparrisen och lägg den på ett uppläggningsfat. Skeda på den brynta smörsåsen och toppa med löjrom, hackade nötter och gräslök.

Jag lagde detta som en förrätt, receptet jag började med är Catarina Königs men hennes sås skulle vara mer lös min blev mer fast och skedades upp men på olika sätt. Det blev så gott och fatet tog slut snabbt på bordet.

Perfekt att starta en sommarmeny med, idag börjar vår dag med midsommarbrunch, det har blivit tradition.

Glad midsommar

AW på Glassery

En AW med gänget på jobbet fick vi till i år på Glassery. Therese hade fixat och beställt så vi hade en god plockbricka och lite gott i glasen till att börja med.

Jag valde torsken den här kvällen och även om oxfilen också såg god ut så var jag så nöjd med min fisk. Den fullkomligt smälte i munnen.

En trevlig och mysig kväll på alla sätt, kul att ses utanför jobbet också. Sen blir det speciellt när man är lite ansvarig, man behöver lämna de andra lite utrymme att umgås utan dig även om jag gärna stannar länge haha.

Otroligt kul att se att så många ändå trivs så bra med varandra i gänget.

Grillad röding

Grillad röding var fantastiskt gott. Jag väljer ofta röding on det finns på menyn när jag äter på resturang men har inte lagat det hemma vad jag minns. Gjorde inget speciellt med fisken utan den fick vara som den är med endast lite salt.

Plankorna ska ligga i vatten en timme innan man lägger på fisken och lägger de på grillen. Det går visst att smaksätta plankorna med olika vätskor men det har jag inte provat, vi körde på vatten den här gången.

Före och efter en stund på grillen.

Lite sparris och broccoli till är gott.

Till rödingen serverade vi sen grillade sparrisen och broccolin, en sallad med melon och en sandefjordssås.

Sandefjordssås
2 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
200 g smör
1 tsk färskpressad citronsaft
stenbitsrom
gräslök
salt
vitpeppar

Häll vispgrädden i en kastrull och värm upp på medelvärme. Låt den inte koka.

Tillsätt créme fraiche och låt det smälta ner i grädden.

Lägg ner bitar av smör, lite i taget så det smälter i såsen. Koka inte.

Ta av från värmen och tillsätt rom, så mycket som du gillar, hackad gräslök och pressad citronsaft. Smaka av med salt och peppar.

Servera såsen varm till fisken.

Detta blev fantastiskt gott och inte svårt alls. Det svåra är att komma ihåg att lägga plankorna i blöt i tid. Nästa gång jag ser röding i vår matbutik ska jag absolut laga detta igen.

Igår rensade vi bort sommar växter i krukor och trädgården. Så sensommaren kan få ta lite plats istället. Nått snyggt i krukan bredvid dörren behöver vi nu. Men idag regnar det så frågan är vad vi ska hitta på idag?

Midsommar 2025

Vi har de senaste åren firat Midsommar hemma på vår gata. Ibland har vi gått runt. I år var vi hemma hos Emelie och Marcus. Det var gamla vänner och deras nya vänner och deras vänner som var med. Vi delade upp mat och dryck mellan oss så alla bidrog, skönt och roligt att prova nytt. Riis hade med en rabarbermargarita om jag inte minns fel och en Midsommarstång som tilltugg när vi startade.

Sen blev det klassisk Midsommarmat och buffe med massa gott. Vi hade med västerbottenpaj, ägghalvor, prinskorv, sill och gubbröra. Brände alltid pajen innan jag börja vira in den i folie redan från början och sen ta av på slutet för lite färg.

Grillad lax, ostar, chark, sallad, bröd, köttbullar, Jansson och omelett. Ja det fans nått för alla.

Inlagd sill
1 paket Abba inläggningssill
0,5 dl ättikssprit (12%)
1,5 dl vatten
1 dl socker
0,5 tsk krossad vitpeppar
2 tsk krossade kryddpepparkorn
1 lagerblad
5 kryddnejlikor
1 st rödlök
0,5 st morot

Skölj filéerna i kallt vatten och skär dem i bitar. Koka en lag av ättikssprit, vatten, socker, krossad vitpeppar, krossad kryddpeppar, lagerblad och kryddnejlikor.

Låt lagen svalna till kylskåpskall temperatur. Varva sillen med skivad rödlök och morot och häll på lagen.

Låt den inlagda sillen stå och dra i 1-2 dygn.

Personligen gillar jag sillen bäst på Midsommar, kanske syns på min tallrik.

Emelie hade varit ute och plockat blommor att dekorera bordet med, så fint.

Kan man kanske fåen köttbulle?

Det bjöds på Frozen aperol.

Vuxna barn hängde med oss medans mindre barn spela fotboll. Att de talade olika förstaspråk stoppade de inte alls. Så häftigt att de är så bra på engelska så tidigt som man är numera.

Vi spelade brännboll allihop, det var inte igår jag gjorde det. Alla mammor på festen tog en tjusig och rolig bild.

Vi bjöd på en hallonsour med västerbottenfyllda krustader och lite löjrom.

Festen fortsatte hela kvällen med jordgubbar och glass som avslutning på en fantastisk Midsommarafton. Tack alla som var med både nya och gamla vänner.

Jag ligger lite efter jag vet, har svårt att fokusera på två saker samtidigt men resten av sommaren kommer. Har massa kul att berätta om.

Påsklunch

Inlägget innehåller annonslänkar

Igår hade vi min familj över på påsklunch. Det var en fin dag med sol och god mat. Tänkte inte det skulle bli så mycket men ja låt oss säga att vi har så vi klarar oss de närmaste dagarna utan att laga mat. Vi har aldrig haft nubbe på bordet i familjen såhär så jag använde de glasen till nubberöra istället. Det var jättegott så det kommer jag absolut göra igen.

Jag gjorde också en smörgåstårta, vet att min bror älskar smörgåstårta. Då det endast var en del av buffén blev det en lite mindre. Kollade alla steg och recept hos grannen Matplatsen här.

Morötter och sparris med burrata och pistaschnötter.

Prisnkorv

Jansson det var det bästa jag visste när jag var liten. Har lyckats bränna den flera gånger sista åren men nu kör jag den inlindad i folie tills den är klar och sen en stud bara för färg, blev perfekt och superkrämig.

Köttbullar efter pappas recept, gjorde de lite mindre än jag brukar då jag tycker det är bra så här.

Johan önskade lamm, så en lammfiol fick det bli.

Dubbelmarinerad kyckling, jag läste lite snabbt när jag blandade marinaden. Det stod två tsk hackad chili….. jag hackade ner två chili men det blev absolut inte för starkt. Hade kanske två milda chilisar.

Rosa ägghalvor alltid gott.

Smörgåstårtan blev supergod och tog slut direkt. Borde förstått det då lillebror var med.

Skivad brie och små ostpajer.

Kö in det måste vara en bra buffé 😉

Äter ni kallt och sen varmt? Eller blandar ni allt på en tallrik?

Supergott, kanske inte supervackert ihop men så blir det lätt med buffemat.

Det var våran påsklunch, en bra start på påskhelgen.

Jag hade på mig den perfekta klänningen till lunchen, för att äta påsklunch. löst sittande och i en härlig röd färg. Den här kommer jag ha hela sommaren. Den finns i den här färgen också, kanske behöver en till att varva med i sommar.

Glad påsk, idag ska vi ut på roligheter med ett stort härligt gäng.

Pannkakstårta

En dag på sommaren de senaste somrarna har vi haft en lunch ihop med våra grannar Emelie och Marcus. Numera bor de i Afrika så extra kul att vi fick till det även i år. Barnen fick en pankakstårta med jordgubbssylt, vispad grädde och jordgubbar på toppen.

Jag tror det blev succe hos alla tre som mumsade loss på denna. Blev även över så Eddie fick äta tårta även dagen efter. H hade klätt sig i finskjorta, så stilig så.

Till de vuxna serverade vi friterade risbollar med en het laxfyllning. En sån där sak jag vid nått tillfälle fått upp i flödet och sparat #foodmymuse. Det tog en stund att fritera bollarna men det var det värt, så gott.


Friterade risbollar med het laxröra
180 g salmalax
0,5 dl majonäs
2 tsk sriracha
1 msk sesamolja
1 msk ljus soya
0,5 msk socker
1 msk vit misopasta
1 st Jalapeno
svarta och vita sesamfrön
3 dl okokt sushiris

Tvätta riset tills vattnet är helt rent, koka därefter enligt förpackningen. Låt det svalna lite och smaksätt det därefter med 3 msk risvinäger, 2 msk socker och lite salt.

Sätt lite sesamolja i handflatorna och rulla bollar av riset. Sätt in de i frysen för 20-30 minuter.

Hacka laxen fint, blanda majonäs, sriracha, soya, socker, miso och sesamolja. tillsätt sen den heta såsen i den hackade laxen lite åt gången tills du har en bra konsistens på din röra. Fyll röran i en spritspåse, den kan ligga i kylen tills risbollarna är friterade.

Fyll en panna med olja och värm oljan för fritering. Var försiktig och ha ett lock till hands om det blir för varmt. Fritera risbollarna tills de får fin färd runt om. De ska vara krispiga på utsidan och mjuka på insidan.

Peta ett hål i risbollarna och fyll bollarna med laxröra. Toppa med sesamfrön, jalapeno och servera med ljus soya.

Därefter gjorde vi ett stort fat med pasta. En vegitarisk pasta som är så god. Rostad kronärtskockor, kapris, brödsmul och citron. Receptet finns här.

Ett stort fat med olika tomater blir så snyggt men herregud det var inte gratis med tomater på lösvikt.

Efter en heldag är det helt rimligt att man däckar i soffan hälsar Freddie.

Har gjort flera sånna här goda pastarecept i sommar, ska skriva ner de också så jag kommer ihåg de till nästa gång vi ska bjuda hem nån.

Ha ni börjat jobba eller är ni fortfarande lediga?

Dillstekt torsk med potatis och äppelremoulade

Inlägget innehåller annonslänkar för Linas mat

Curry och torsk. jag tänkte kanske tänka hur bra passar det? Men det var jättegott ihop. Detta var ännu en av de goda rätterna vi fick i vår matkartong från Linas.

Dillstekt torsk med potatis och äppelremoulade
600 g torskfilé
0,5 tsk salt
10 g dill
1 msk flytande margarin 
800 g potatis
1 st gurka

Äppelremoulade
1 st grönt äpple
10 g dill
2 dl keso
2 msk majonnäs
1 tsk vitvinsvinäger
0,5 tsk flytande honung
2 krm curry

Krydda torskfilé med salt och låt stå. 

Koka potatis mjuk i lättsaltat vatten. Dela stora potatisar för kortare koktid. 

Tärna grönt äpple smått och hacka all dill. Lägg hälften av dillen i en skål. Blanda ned äpple, keso, majonnäs, vitvinsvinäger, flytande honung och curry i skålen med dillen.

Hetta upp flytande margarin i en rymlig stekpanna. Stek torsken ca 2 min per sida, tills den är klar. Strö resten av dillen över fisken i pannan. 

Skiva gurka tunt. Servera dillstekt torsk med kokt potatis, äppelremoulad och gurka. 

Receptet innehöll matlagningsyoghurt men vi ersatte den med Keso för att få den helt laktosfri just idag.

Måndag som det är idag, ny vecka nya möjligheter som man säger. Hoppas alla har en bra vecka och att vi får mycket ljus och lugn även om livet snurrar på efter lediga helger och kanske till och med veckor.

Råraka med löjrom

Råraka med löjrom
6 portioner

300 g löjrom
8 fasta potatisar
1 rödlök
2 dl créme fraiche
smör och matolja, att steka i
6 citronskivor

Låt rommen rinna av i en finmaskig sil.
Skala och finhacka rödlöken.

Skala och finriv potatisen och krama ur vätskan väl. Lägg den rivna potatisen i en bunke och krydda med salt och peppar. Hetta upp stekpannan på något mer än medelvärme. Smält en klick smör i pannan och tillsätt lite olja.
Forma tunna kakor och stek en råraka i taget när fettet i pannan blivit gyllenbrunt.
Låt dem ligga stilla och steka tills de fått fin färg och börjar bli frasiga i kanterna, i 3–5 minuter. Vänd försiktigt och stek lika länge på andra sidan.

Lägg rårakorna på varsin tallrik.
Forma ett ägg av löjrommen och créme fraiche. Strö över rödlöken på rårakorna och garnera slutligen med citron.

Bland det bästa jag vet till förrätt. Finns det på menyn om vi äter ute blir det oftast mitt val.

Ska ni laga en god middag ikväll starta med en råraka med löjrom tycker jag.

Fisksoppa med saffran

Detta är en riktigt gos fisksoppa med saffran som jag första gången såg hos Åse här. Nu när det börjar vara lite kallare ute blir jag sugen på varma goda soppor. Den här är återkommande på vårat middagsbord och är så god.

Fisksoppa med saffran
4 portioner

400 g torskfilé
400 g laxfilé
250 g skalade räkor
1 purjolök
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2,5 dl torrt vitt vin
2 dl vatten
3 dl grädde
1 dl creme frachie
2 fiskbuljongstärningar
1 paket saffran
1 tsk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika
1 tsk salt
Färsk timjan

Aioli
2 vitlöksklyftor
1 dl créme fraiche
0,5 dl majonnäs
salt efter smak

Strimla purjolöken och finhacka löken. Fräs i smör så det blir mjukt, riv ner vitlöken.
Blanda ner de torkade kryddorna, salt och tomatpurén. Fräs en liten stund.
Blanda ner vin och buljongtärningarna och låt koka ett par minute. Rör sedan ner saffran, grädde, vatten och creme fraiche.
Sjud soppan i 15 minuter.
Skär fisken i kuber, försök att få dem jämnstora. Lägg i fisken i soppan och sjud i 7 minuter.
Tillsätt räkorna, hetta upp snabbt (låt inte koka upp för då blir räkorna sega!) och servera med en klick aioli och färsk timjan!

Den solgula färgen och den goda smaken är fantastisk, prova att laga detta ni kommer inte bli besvikna.

I veckan kom de första snöflingorna, längtar till snön ligger vit på backen och man kan åka skidor igen. Längtar ni efter snön?

Påskaftonslekar

Tävlingen mellan föräldrar och barn började med den klassiska grenen spotta vindruva. Inte alltid så lätt som det låter.

Olika tekniker och olika resultat.

Vi körde stoppa pennan i flaskan, tror barnen vann en förkrossande seger i denna gren.

Vi hade en gren när man skulle göra snöbollar som man skulle träffa i en hink.

Knorren på grisen som Eddie hade målat.

Sista grenen var knuffa valfritt antal i laget i en pulka så långt som möjligt. Här gällde det att ha några starka som putta men även få lite tyngd i pulkan.

Barnen vann över föräldrarna den här gången men nästa år blir det revansch hoppas jag.

Efter tävlingarna gick vi hem och åt en påskmiddag med klassisk påskbuffe som avslutades med en om möjligt ännu mer klassiska chokladpudding.

Vi gjorde en skagensill från abbas hemsida som blev så god, älskar pepparot.

Skagensill
1 paket 5-minuterssill
100 g handskalade räkor
1 burk röd stenbitsrom
0,5 kruka gräslök
0,5 kruka dill
1 dl crème fraiche
0,5 dl majonnäs
1 st pepparrot
1 rödlök, liten
flingsalt

Häll av lagen från sillen och skiva sillen i små bitar
Finhacka rödlök, gräslök och dill.
Blanda crème fraiche och majonnäs med caviar, rödlök, dill och gräslök. Smaka av med flingsalt.
Låt räkorna rinna av och blanda i såsen tillsammans med sillen.
Toppa med riven pepparrot. 

En fin påskafton på alla sätt. Grattis barnen till vinsten nästa år får vi byta ut grenarna så det gynnar de vuxna HAHA.

Påskafton känns som en evighet sen även om det inte är så länge sen. Har gjort flera roliga saker som jag ska försöka skriva ner och visa i bilder. För att inte tala om allt roligt som vi har framför oss med vår, sommar och olika skojigheter.

Nu ska jag ta en kaffe till!

Sida 1 av 4

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén