Kategori: Restauranger Sida 1 av 29

Studentbal

Hela våren har siktet varit inställt på studenten och studentbalen är starten på att slutet på skolan närmar sig. Så fina vänner de blivit under den här tiden ihop. Hoppas de håller kontakten genom livet. Flera av mina vänner idag är från den här tiden i mitt liv.

Snygga grannen Olivia i guldklänning och hennes vän A.

Fina Ida som var en av de bästa vännerna när Ella var liten.

Stiliga som tusan och glada. Så glad att de fick gå ihop denna kvällen <3

Hela familjen var där och vinkade av Ella när hon gick iväg till balen.

Vi föräldrar till Ella, Nellie och Benjamin stannade kvar på stan för en drink på Ingeborgs och middag på plankton. Kul att få hänga lite med Benjamins föräldrar även lite utan barnen.

En av mina absoluta favoritdrinkar när Ingeborgs gör den, Aviation.

Benjamins pappa valde Planktons rubensandwich, alltså den doftade och såg magisk ut.

Jag, Lena och Sofia valde fisksoppan och den var supergod så jag var nöjd med mitt val.

Johan valde röding med potatis, också väldigt god.

En jättefin kväll där barnen kom och umgicks med oss efter middagen. En tappad hörapparat i taxin gjorde kvällen och natten rätt lång men allt löste sig tillslut så det vi minns av kvällen är de fina balbarnen, god mat och trevligt sällskap.

Räkbåten 2026

En tradition som jag hoppas fortsätter tills de får hjälpa oss på med rullatorn är räkbåten som vi åkt så många år nu. Oftast samma gäng, alltid samma meny.

Alltid lika trevligt,vkällen börjar alltid med samma placering vid bordet.

Vädret hade lite mer att önska i år så den mesta tiden blev inne i båten.

Fick även hjälp av en snäll man vid bordet bredvid med att ta en fin bild på hela gänget, man tackar.

2026 års räkbåt hade en jättebra trubadur, lite nya låtar. Personalen var som vanligt trevlig och vi hade en toppenkväll.

XO

Vi tog en promenad till universitetet, Victoria skulle fixa naglarna och jag och jag och Johan satte oss och vänta på XO som ligger i närheten med en öl. När hon var kvar anlände även Micke, vi delade på en macka och en burgare

Det blev perfekt med en liten del av varje.

En Margarita och lite pommes avslutade besöket. Deras pommes är magiska.

Supergullig personal och så god mat. Bra om fler hittar hit även om studenterna som bor runt inte är kvar över sommaren.

AW på Glassery

En AW med gänget på jobbet fick vi till i år på Glassery. Therese hade fixat och beställt så vi hade en god plockbricka och lite gott i glasen till att börja med.

Jag valde torsken den här kvällen och även om oxfilen också såg god ut så var jag så nöjd med min fisk. Den fullkomligt smälte i munnen.

En trevlig och mysig kväll på alla sätt, kul att ses utanför jobbet också. Sen blir det speciellt när man är lite ansvarig, man behöver lämna de andra lite utrymme att umgås utan dig även om jag gärna stannar länge haha.

Otroligt kul att se att så många ändå trivs så bra med varandra i gänget.

En torsdag på stan

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar

När vi inte kunde hitta en helgdag inom rimlig tid så fick det bli en torsdag på stan. Jag och Victoria mötte upp Sofia på Stortorget efter jobbet. Det var fortfarande sol på uteserveringarna så vi slog oss först ner på Sorella och delade på en kanna sangria medans vi funderad på vart vi skulle äta.

Det blev Fratelli, som alltid är ett säkert kort. ett par förrätter att dela på. Sen tog jag den grillade tonfisken, den var så god.

Vi kände oss inte riktigt klara med kvällen så vi gick vidare till Spanjoren för en jordgubbsmargarita och lite nötter. En bra slut på en fin kväll.

Jag hade denna mjukisväst på mig, superskön och samtidigt uppklätt. Just nu är det 25 % på allt på Lindex så klicka här om du är sugen på nått nytt.

Nu laddar vi för fotboll tidigt imorgon, ska ni se matchen?

Påskafton 2026

Inlägget innehåller annonslänkar för Lindex

Påskafton i sälen med skidåkning med familjen Ö som vi var i Alperna med tidigare i år. De var uppe och hälsade på vänner som också har stuga i Hundfjället. Vi sågs på lunch på Marys.

Jag provade deras ribs, så himla goda. Det beställdes hot shots till bordet.

Hoppas de planerar nästa års skidresa till Alperna.

Efter en långlunch så åkte vi hem till Åsa och Johans balkong. Sitta i solen och serveras bubbel och mer hot shots, en supertrevlig påskaftons eftermiddag.

Perfekt när man kan hoppa i skidorna och glida hemåt.

Jag hade förberett en deg på morgonen till påskmiddagen så samtidigt som vi snygga till oss gräddade jag brödet. Annars brukar jag nattjäsa men fungerar ju även att dagjäsa till middag.

Knådfritt grytbröd
440 g vetemjöl (7,5 dl)
370 g rumstempererat vatten (3,7 dl)
1,5 tsk salt
0,5 tsk torrjäst

Rör samman alla ingredienser till en ganska kladdig deg.

Täck över bunken med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i 12-16 timmar.

Sätt ugnen på 200 grader varmluft (220 grader vanlig ugn och sätt in en tom gjutjärnsgryta (minst 2 liter) i ugnen i 30 minuter.

Lägg fram ett bakplåtspapper, mjöla det rikligt och häll på degen. Vänd ihop den så att den har mjöl på alla sidor, knåda inte. Degen är väldigt lös, men så ska det vara.

När grytan är varm, lägg hela bakplåtspappret med degen i grytan. Baka med lock i 30 minuter och sen utan lock i 10-15 minuter.

En morot med färskost fick starta middagen. Eddie hade gjort så snygga servettringar som vi dukade med även om vi var hos familjen G.

Jag hade också med smålimpor med kavring.

När man klätt sig i samma topp men olika färg. Toppen kommer från Lindex som har så mycket fint. Idag är det 25 % på allt, jag vill klicka hem denna. Kan det bli midsommarklänningen?

Ett fat med smarrig lax på påskbordet 2026

När middagen var klar skrev David och kolla om vi inte ville komma förbi hotellet där han och barnen körde suffle board. Vi stegade iväg hela gänget.

Påskdagen bjöd på mer snö och mulet när vi vakna så vi valde att städa och packa ihop våra saker.

Mc Donalds i Lindvallen fick bli lunchen påväg hemåt. Brukar vara klara med städning och packningen lagom till lunch så det passar oss att starta resan så och sen köra hela vägen hem.

En fin påsk 2026 där vi hann träffa många fina vänner i och utanför skidbacken. Men nu stänger vi skidsäsongen 2026.

Påsk i Sälen, Trysil och Idre

I år blev det sälen över påsk. Ja vi hann även med Trysil och Idre den här gången, men vi började och slutade i Hudfjället.

Jag grillade hamburgare i backen en dag. Fint men inte så idylliskt som det ser ut på bild. Det sved i ögonen och mina kläder luktade rök länge efter detta, men burgaren blev god.

Eddie var ute och åkte från morgon till kväll.

Det här är en av de bästa sakeerna med skidåkning över påsk, när man kommer hem, benen är helt slut och man lan sätta sig i solen på altanen i underställ och solen värmer.

En afterski med Ella och Jossan som kom förbi hann vi med.

Ella ville att vi skulle träffa familjen G innan hondrog vidare till Idre så vi bokade bord på Bistro H. Massa gott på menyn och utsikt över backarna när man äter, sämre har man haft det.

Vi började med ett par plockbrickor.

Andra sidan är ni klara….

Jag åt fisksoppa, supergod. Jossan knep den sista löjromspizzan.

Några barn beställde plankstek, Eddie, Johan och Edward åt schnitzel, men den var så god att den hann inte fastna på bild.

Till efterrätt beställdes det äppelkaka med sorbet på och vi spelade kort.

Dagen efter åkte vi till Idre på eftermiddagen och lämnade Ella med Benjamins familj. Ett fantastiskt fint hus som mormon och morfar hade, dröm att få bo så. Vi fick god mat och spelade spel på kvällen. Kul att få träffa hela familjen och se vart Ella firade resten av påsken.

På fredagen åkte vi till Trysil, en resa som fick en dålig start. Det görs reklam om att om man har ett lift kort för fler än tre dagar i sälen gäller det också i Trysil en dag. Vi har årskort och har haft i flera år, det har ingått dagar i Trysil men vi har inte kommit iväg. Jag kollar på skistars hemsida och frågar i chatten om våra liftkort gäller eller om jag behöver aktivera nått innan. Det är bara att åka fram till liften svarar chatten. När vi åker ner i backen och ska ta första liften fungerar inte korten. Vi träffar en supergulliga tjej som förklarar att vi behöver åka till skissar huset och aktivera de men vi kan åka liften upp bara.

Eddie är nu jätte less på detta så han får vi sätta på en bänk och gå över parkeringar till Skistarhuset. Där inne får vi veta av kvinnan bakom disken att visst kan hon aktivera mitt och Johans kort för en dag men Eddie som också har årskort har inte det i sitt. Jättemärkligt att det bara gäller vuxna. Och att om han hade haft ett tredagarskort hade det gällt.

Nu är jag så arg men framförallt ledsen, den här dagen skulle bli så kul. Vi skulle äntligen åka i Trysil. Vi betalar nästan 700kr för Eddies liftkort och går ut. Återigen skistar, ska man lämna barnen hemma om man åker som en familj med årskort?

I liften upp bestämde jag mig nu glömmer jag detta bemötande i skistarhuset i Trysil.

Vi hade en fin dag med sol till en början.

Vi åt lunch ihop ett stort gäng, Det var både familjen G och H. in pad thai bowl var supergod.

David och jag åkte skidor back stage haha

Mot slutet av dagen var backarna rätt uppkörda och molnen hade rullat in.

En bilresa hem och en snabb dusch och snygga till sig för nästa aktivitet. Vi tog bussen till Lindvallen, eller ska vi kalla den partybussen. Afterski i Tandådalen sluta precis när vi åkte förbi.

På sälfjällstorget väntade vårt nästa transportmedel, pistmaskin. Eddie stegade snabbt fram till tjejen som tog emot oss och fråga om han inte fick åka fram, det var inga problem. Rätt nöjd kille, vi andra hade det mysigt där bak i pistmaskinen.

Vi hade bokat fondue i resturang snögubben, som ligger högst upp i backen.

Snygga Jossan och Johan.

Även här fick vi utsikt över backen, så mysigt.

Vi började med drinkar till alla runt bordet. Jag drack en med äpple och kanel som var en perfekt syrlig start.

Fonuegrytan kom till bordet och vi fick resa oss för att plocka på oss av tillbehörsbuffen.

Tydligt utmärkt det gillar man.

Det var så mycket gott så jag hade svårt att få plats med köttet till att börja med.

Vi satt och doppade vårt kött och njöt av kvällen. Barnen trivdes och skötte sin gryta så bra

Till efterrätt kunde man beställa en halv creme brule, det passade oss perfekt då fick man en sked sött som avslutning.

Barnen fortsatte med chkladfodue, alla nöjda och så mätta.

När man börjar bli klar säger man till personalen så bokar de in en i nästa pistmaskin ner för backen. Vi delade upp oss i två olika för att hoppas hinna med bussen tillbaka till Hudfjället. En kort springtur så kom vi alla med samma buss.

En lång dag som slutade på bästa sätt med en mysig middag på snögubben i Lindvallen.

Skidåkning i skalkläder

Inlägget innehåller annonslänkar för RevolutionRace

Här var inte säsongen helt slut utan i åkte upp en helg och Eddie fick med sig en kompis. Det var fina dagar och jag åkte i mina skalkläder som jag köpte förra sommaren när jag var och vandrade. Klicka här för att kolla in de jag använder eller hitta andra som passar dig, det finns mycket bra. Jag funderar på denna.

De här dagarna är de bästa, det är fortfarande kallt så backen är bra men solen värmer.

Skulle ta kort på mig och fick med en riktig stjärna i bakgrunden. En man som körde i rock och manchesterbyxor. Inte min grej jag vill ha lite mer vindtäta kläder men ett kul inslag i backen haha.

Lunch på lyktan blev det på lördagen. Jag har fastnat för deras gulaschsoppa som man får bröd till, jättegod. Extraplus att man får laktosfri creme fraîche.

Jag är hopplöst sist men gör mig inget. Killarna såg vi bara till lunch sen åkte inte de med oss så mycket.

Vi sprang på Emma och Filip också när vi kom ut från lyktan så det blev ett par åk ihop.

Jag åkte också med Emma bort till Tandådalen och på vägen tillbaka var det inte trångt i liften. Vill man åka mycket ska man passa på en sån här helg mellan sportlov och påsk.

Innan vi åkte hemåt ställde jag fram lite fint påskpynt som Tejlan på mitt jobb gjort. Lite för att förbereda för nästa gång vi skulle åka till hundfjället.

Sista dagen ska maxas

När det snöat på natten blir det såhär magiskt vackert när man kommer upp till backen på morgonen.

Det blåste lite över vissa krön och vid ett tillfälle var det lite läskigt när vi stod i liften och sikten helt försvann, men allt gick bra för alla.

Vi satte oss i solen på lunchen, några njöt mer än andra av solen.

Återigen kycklingburgare för mig inser jag nu.

Vi tog in en hel buffe med efterrätter. Den ena finare och godare än den andra.

Min med smak av körsbär, älskar körsbärssmak på det mesta.

Ut i backen och köra de sista åken för den här gången. När man kollar nu så vill man boka en ny resa, vart ska vi åka?

Barnen drog hem före oss för att slappa på hotellet och bada i poolen. Vi stannade på afterski nedanför gondolen. En plockbricka med chark och ost bubbel fick avsluta skidåkningen. Middag blev pizza från hotellets närmaste pizzeria innan det var dags att packa ihop alla våra saker.

Bussen lämnade hotellet tidigt. mitt i natten kan man säga. Så ett stopp i lunchen för lite frukost innan flyget passade bra.

Det som var skönt med att vi åkte tidigt var att vi kom hem till Freddie i tid på dagen. När man har saknat varandra vill man vara nära hela tiden.

Mer snö

En skiddag men ännu mer snö, att snön skulle vara slut i Aperna har vi inte sett denna vecka det var så mycket snö både i backen och i byn. Benen fick kämpa på ordentligt.

Vi hittade en bra resturang till lunch, jag åt en god kycklingburgare.

Energin behöver fyllas på när man åker skidor hela dagarna på ett annat sätt än när man åker på solsemester. Eddie tog en varm choklad till efterrätt. Den här dagen var vi längst bort i backarna från vårt hotell. Innan lunchen var vi hela vägen nere i byn innan vi åkte upp igen.

När vi var påväg hem från middagen i början av veckan gick vi förbi ett ställe som såg så mysigt ut utifrån så vi gick in och bokade bord.

Vi tog in chark och foie gras som förrätt att dela på. Barnen var kanske inte superimponerade av annat än brödet och charken men några provade ändå vilket jag tycker är kul.

Nellie och Ella velade vad de skulle beställa och landad i att ella valde en gryta med bambi och Nellie en lammgratäng. Båda blev så nöjda. Killarna tog in oxfile.

Vi vuxna valde en instagramvänlig rätt haha. Det kom in två köttspett som flamberades vid bordet. Du kunde välja hur många olika sorters kött spetten innehöll. Vi hade oxkött, fläskkött och anka. I faten under ligger potatis och grönsaker som får extra smak från köttet. Jättegott alltihop.

En efterrätt att dela på, ett återkommande inslag denna veckan.

När vi kom ut från restaurangen snöde det ordetligt.

De stora barnen var trötta så de gick hem men vi vuxna och Eddie gick till torget i byn där det var stor afterski med dj och ljusshow.

En man som klätt upp sig i leodräkt.

Vi kanske inte dansade och röjde framme vid musiken men gungade med och njöt av stämningen på torget.

Ni ser att det saknades inte snö i Serre chevalier när vi var där.

Sida 1 av 29

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén