När de andra åkte och fixa med gångjärn bakade jag och Eddie muffins. Vi utgick från det som fanns i skåpen och fick ihop en riktigt god och saftig kombination. Banan och choklad kan inte gå fel.
Bananmuffins med nutellagömma 2 ägg 2 st bananer 2 ½ dl strösocker 2 tsk vaniljsocker 2 tsk bakpulver 100 g smör, smält 3 ½ dl vetemjöl 1 ½ dl mjölk Nutella att klicka och gömma
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och strösocker riktigt luftigt i en bunke. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, smör, vetemjöl, mjölk och mosad banan. Vispa ihop allt till en slät smet. Ställ ut ca 14 muffinsformar på en plåt. Häll smeten i ca 14 muffinsformar beroende på storlek. Fyll dem till 2/3, klicka i lite Nutella i formarna. Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 14–16 min. Pudra florsocker över dem före servering.
Det blev en mysig eftermiddagsfika då alla var samlade och regnet föll utanför.
Vi tog och packade in oss i bilen efter jobb och skola i fredags och körde till hundfjället. Vi hade några småsaker kvar att fixa inför årets skidsäsong, men ska mest bara slappa.
Vilka färger hösten bjuder på just nu. På vissa platser ser det nästan målat ut då färgerna är så starka och klara.
Kanske ska plocka lite bär….
Hundfjället är minst lika fint på hösten, men nu längtar jag till vi kan åka skidor när vi kommer upp.
Hade några grannar över på fika förra helgen. Jag gillar verkligen vårt område där man har så många fina vänner på en armlängds avstånd. Till fikat bakade jag en morotskladdkaka efter att en annan granne pratat om sin morotskaka så det vattnades i munnen.
cream cheese frosting 300 g färskost 100 g mjukt, rumstempererat smör 1,5 dl florsocker färsk mynta att dekorera med
Sätt ugnen på 175 grader. Skala och riv morötterna fint. Smält smöret i en kastrull. Låt svalna. I en bunke blandar du försiktigt ihop rivna morötter, smör, strösocker, kanel, kardemumma, ingefära, ägg, vetemjöl och farinsocker bara precis tills det går ihop till en jämn smet. Fodra din form med bakplåtspapper. Häll smeten i formen.
Grädda kladdkakan i mitten av ugnen i ca 25 minuter. Låt kladdkakan svalna helt och hållet i kylskåpet (helst över natten eller minst 4 timmar) innan du dekorerar med cream cheese frosting och serverar.
Vispa ihop smör och färskost till en krämig smet med elvisp. Tillsätt florsocker och vänd försiktigt ihop till en jämn frosting med slickepott. Lägg frostingen i en spritspåse och dekorera din kladdkaka eller bre ut den på kladdkakan. Dekorera med färsk mynta.
Fick så fina dekorationspumpor av gästerna i lördags.
Den här helgen blir det inget bakat, ska på kick off och oktoberfest.
Den här har vi bjudit på tidigare, nu adderade jag marshmallows för att få det där extra allt känslan.
Giant cookie
150 g smör 1 dl strösocker 1 dl farinsocker 1 ägg 3 dl vetemjöl 1.5 dl havregryn 1 tsk vaniljsocker 1 tsk bikarbonat 1 nypa salt 200 g mjölkchoklad marshmallows
Börja med att sätta ugnen på 175°c och klä en springform (20 cm) med bakplåtspapper. Vispa rumsvarmt smör, strösocker och farinsocker fluffigt. Rör sedan ner ägget och de torra ingredienserna (utom choklad och daim). Arbeta ihop en smidig och kladdig deg. Rör ner 100g hackad choklad samt två stycken daim, som du hackar lagom grovt. Tryck ut degen i formen och strö sedan över resterande choklad och marshmallows. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca. 25 minuter. Tag ut och låt svalna helt. Strö över lite mer marshmallows.
Jag serverade med vaniljglass till. Väldigt uppskattad efterrätt både av stora och små gäster.
Jag tycker hösten är mysig, mörkret skrämmer inte utan känns bara skönt att det kommer. Då blir de tända ljusen mer effektfulla.
Orange har inte varit någon favorit färg tidigare men nu kollar jag både på inredning och kläder i orange. Nått som inte är orange men känns höstiga är våra nya matstolar. Det blev de gula tillslut. Jag tycker det blev så snyggt och är så nöjd.
Ännu en vecka har gått, men som man säger tiden går fort när man har roligt. Det är så mycket roligt som händer nu både på jobbet och privat.
Igår hade vi vänner här för att planera inför en rolig resa vi ska gör ihop i höst. Resan går till Florida, USA och för att spinna vidare på det, åt vi middag på samma tema. Ja alltså vad som är USA för mig, det kanske inte alls visar sig stämma 😉
Till välkomstdrinken och medans barnen badade hade jag gjort en bacon och ostboll som man åt på kex eller chips.
Stek baconen i stekpanna eller i ugnen tills de är knaperstekta. Blanda philadelfiaosten, cheddarosten, vitlökspulver, och forma allt till en boll. Hacka baconen och vårlöken och blanda på en tallrik. Rulla bollen i bacon och lökhacket och placera på ett fat. Servera med kex och chips.
Lätt att förbereda och bara ställa fram då gästerna kliver in genom dörren.
I fredags var vi på Campero på Gustavsvik camping på kräftskiva. Det har blivit en tradition även om jag själv inte var med förra året, resten av familjen var med då. Det är kräftbuffé med massa goda tillbehör. Ostpaj, sallader, kallskuret, frukt, bröd och ost. Kräftorna var verkligen närodlade, de var fiskade i dammen på området. Närmare än så kommer man sällan.
Barnen som inte vill ha kräftor åt från barnbuffén med köttbullar, pannkakor, pommes och kyckling. Extra plus för att de kunde fixa laktosfria pannkakor.
Jag är inget fan av snaps men sjunga är kul. Borden är kittade med hattar, haklappar så kräftskivestämningen infinner sig.
Äta kräftor är deras grej. Finns inte många som har en chans i antal kräftor när de sätter igång.
Efter maten startar showen till allas stora glädje. Jansons frestelse är superduktiga och underhållningen är rolig och proffsig. Vissa av oss var helt lyriska.
Det var en toppenkväll även i årets kräftskiva på Gustavsvik camping.
Jag jobbade i Stockholm på fredagen och åkte därefter hem till min lillasyster som bor i storstan. Vi gick ut och åt kvällsmat på Scandwich som ligger nära där hon bor. En ordentlig macka, med kött, vegetarisk eller vegansk. Vi valde en med lägg fläsk och en Beta (näst) bäst och så delade vi på mitten. Mackorna serverades med pommes och beadipp. Både var supergoda och pommesen var något extra. Kan inte säga vad det var men de var jättekrispiga och goda.
På lördagen skulle Ida iväg och fira en vän som skulle gifta sig så jag fick möjlighet till en egodag. Bara mig själv att ta hand om. Men innan hon drog åt vi frukost tillsammans, med nybakat bageribröd. Jag åkte in till stan och vandrade runt, kollade in kulturveckan och köpte lite nya kläder.
På kvällen åkte vi ut till Sjöhistoriska för konserten men Robyn, som var min systers julklapp till min bror. Det var många som tagit sparken dit 😉
En fantastisk konsert även om vi var väldigt hungrig i början. Vi hade räknat med att kunna äta ute på området men det var bara att glömma. Köerna var enorma och vissa ställen hade lapp på luckan att maten var slut.
När hon började spela glömde man snabbt bort allt och bara njöt av musiken och showen hon bjöd på.
En grym kväll med mina syskon. Tack för att jag fick följa med er.
Helgens efterrätt var en 10 poängare. Mina bilder blev kanske inte högsta betyg men ni får helt enkelt tro mig när jag säger att det var supergott. Sparade ner det för en tid sen från brinken bakar.
15 dumlekolor
flingsalt
Ca 1,5 liter matolja att fritera i
Kanel och socker att rulla dem i
1. Koka upp vatten, mjölk, smör, socker och salt i en kastrull.
2. Sänk värmen något och tillsätt mjölet lite i taget. Rör hela tiden med en träslev tills allt är blandat. Fortsätt sedan att röra frenetiskt i degen i 3-4 minuter så att den ”rostar” något och bildar en blank klump.
3. Häll sedan över degen i en bunke och vispa med elvisp i ca 5 minuter så att mycket av värmen går ur.
4. Vispa i ett ägg i taget och vispa tills du har en blank trögflytande smet/deg.
5. Låt degen svalna i rumstemperatur.
6. Ta en dryg matsked av smeten, lägg en dumlekola i mitten och ett par flingor flingsalt och nyp igen degen och rulla till en boll. Lägg dem på en tallrik som är täckt med plastfolie och låt dem stå i kylen i minst 20 minuter. Du kan göra dem upp till 2 dagar i förväg och låta dem stå i kylen väl täckta med plastfolie.
7. Värm upp olja i en gryta eller en fritös till 160 grader. Fritera 3-4 i taget tills de puffat upp och blivit gyllenbruna runt om, det tar 3-4 minuter.
8. Låt dem rinna av i några sekunder på ett fat med hushållspapper och rulla dem sen i kanel och socker.
Servera direkt med glass och färska bär.
Galet gott om ni frågar mig, och en grym avslutning på vår kräftskivemiddag.
I helgen hade vi knytiskräftskiva, alla tar med egna kräftor och så delar vi på tillbehören. Johan hade varit och handlat pynt till bordet och våra huvuden. Så snygga kräfthattar, succé.
Jag hade gjort några tilltugg som vi startade med. Victoria hade med en flaska bubbel, en ypperlig kombination. Det är lite olika önskemål i gruppen därav att inte alla ser lika ut, ibland får man utesluta lite för att alla ska bli nöjda. Hittade receptet här originalet var med västerbottenost men det blev jättegott även med prästost.
Friterat tunnbröd med créme bonjour kantarell, prästost och rostade pinjenötter 1 burk Crème Bonjour Kantarell 1 ½ msk finriven prästost 2 msk pinjenötter 2 rektangulära mjukt tunnbröd 1 liter frityrolja 150 g färska kantareller 1-2 msk smör salt och peppar hackad persilja till garnering Blanda Creme Bonjour med prästost. Rosta pinjenötter i en torr stekpanna tills de blir gyllenbruna. Värm försiktigt och rör om då pinjenötter bränds lätt. Skär brödet i 12 stycken trekanter. Fritera brödbitarna i en fritös tills de blir krispiga och gyllenbruna. Alternativt värm oljan i en tjockbottnad kastrull till 160-170 grader och fritera i. Håll koll så de inte blir för mörka och bränns – det kan gå snabbt! Lyft upp och låt rinna av på hushållspapper. Rengör svampen och skär i mindre bitar. Stek i en torr stekpanna tills vätskan har dunstat bort. Tillsätt smöret och fräs i några minuter tills svampen är genomstekt. Smaka av med salt och peppar. Lägg en klick kantarellkräm på varje brödbit. Toppa med kantareller, pinjenötter och hackad persilja.
Barnen åt hamburgare och pommes Eddie hade pyntat som det var kräftor de skulle äta. Med vit pappersduk kan de roa sig med att måla på duken när de äter, det brukar uppskattas.
Vi fick kräftor av min familj som de köpt levande och kokat. Supergod smak. På bordet utöver kräftor hade vi omelett, ostpaj, vitlöksbröd och olika ostar.
Kvällen avslutades med kortspel och en galet god efterrätt. En grym kräftskiva, nu räknar vi ner till nästa.