Kategori: Uncategorized Sida 1 av 3

Studenten

Ellas studentdag började med champagnefrukost i trädgården. Det kom en skur de grät en skvätt när läraren höll ett fint tal till dom. Framförallt var de sådär lyckliga som bara en student kan vara. Känslan av att ha klarat av skolan och vara fri som inte infaller så många gånger i livet.

Vi hade fått låna ett stort stadigt tält med bänkar och bord av fina grannarna G.

Glada, lyckliga och ja lite knasiga…

två dagar innan hade jag satt nattjäst deg som jag bakade ut i ett brytbröd i långpanna till buffen.

När klassen åkt mot skolan så hade vi lite kvar att fixa med. Det hade varit så fullt i kylen med all frukost så tårtorna fick jag montera nu. Ja det var inte vackert när jag höll på men resultatet blev bra.

Ella och Nellie hamna i tidningen också när de vänta på att få springa ut genom stora dörren på Karro.

Utanför väntade hela släkten, och massa andra föräldrar och vänner på att deras student skulle springa ut.

Full av känslor och vet knappt vart de ska ta vägen bland alla människor så kom de ändå ut till slut. När jag sprang ut genom samma dörr för massa år sen hittade jag inte min familj, jag letade efter en bild på plakatet som de inte hade valt.

Bästa Benjamin tog också studenten, han fick också pris för bästa gymnasiearbete. Grymt jobbat!!!

Olivia och ja min lillasyster firar studenten.

Ida följde med oss hem och hjälpte till att plocka fram maten och fixa innan släkt och vänner kom förbi för att fira Ella.

Brytbrödet bröt vi isär och la i en stor korg.

Fransk potatissallad, dubbelmarinerad fläskfile och kyckling fanns det.

Tomat och Mozzarella hade studenten önskat.

Caesarsallad serverades i ett torn så fick man bygga sin egen.

Ella hade önskat korv med bröd. Sibyllakorv med bröd skulle det vara. Så det fanns såklart på buffen.

Hon åt några stycken under eftermiddagen. Eddie hade gjort en present till Ella dagen till ära för att bära korvarna på.

Det var flera i området som tog studenten samma dag så grannarna gick emellan några fikade och några åt lite. Över lag hade vi alldeles för mycket mat och fika haha. Det som blev över ligger i frysen, barnen fyller ju år snart så fikat till kalaset är klart.

Studentmössetårtorna som jag monterade på förmiddagen är klassiska princesstårtor i grunden.

Ett stort fat med godis fick avsluta vår buffe och studentdag.

Ella drog vidare ut på studentfirande med sina vänner under kvällen och vi landade hos grannarna en stund, helt slut men också rätt lycklig för att allt flöt på för studenterna och framförallt Ella.

Grattis Ella fy fan vad du är bra, nu ligger hela världen framför dig.

Valborg 2026

Vi firade valborg i år med en middag på Hamnkrogen i Örebro. Det är sommarkänsla när man kan cykla dit och äta middag. Jag åt räkmackan, det har jag gjort innan, en är alltid god.

Eddie tog en burgare, Victoria provade köttbullarna som var jättegoda.

Johan valde musslorna och Micke tog fish and chips tror jag.

Sitta i solen med solglasögon på, det har man längtat efter.

Efter middagen promenerade vi in till stan. Eddie önskade se Valborgsfirandet vid slottet.

Det är pampigt vårt slott.

Det blev så mycket folk att vi tyvärr hamnade bakom massa grenar men vi satt längst fram.

Farmor kom så vi ställde oss med henne och såg när de stämde brasan med pil och båge.

Ett fint Valborgsfirande vid slottet i Örebro.

Pizza utan chèvre

Inlägget innehåller annonslänkar

Vi var på stan och åt lunch på Cicce, det ligger på stortorget i Örebro. Fin resturang och god mat. Finns nått som alla gillar när det är både barn och vuxna med i sällskapet.

Dom tittar in i väggen och vi i soffan fick platsen med utsikt.

Eddie valde carbonara och Sebastian valde en pizza med lufttotkad skinka

Jag och Victoria delade på flera smårätter, finns så mycket så man vill ha lite av allt.

En stracciatella, en burrata, arancini och en carpaccio.

Sen beställde Olivia en Chèvrepizza utan chèvre det var ju genialiskt. Jag som inte gillar chèvre hoppar alltid över den på menyn men det är så många andra goda smaker. Nästa gång vi är ute ska jag kolla på menyn och inte aromatisk hoppa över allt med chèvre.

Vi åkte hem efter en sväng på stan där vi kollade på vårjacka till Eddie och de andra kollade på annat. Hej hopp så är alla kläder för små, byxorna räcker en liten bit nedanför knäna. Mina byxor för dagen däremot passade fint. Mjuka och sköna jeans, klicka här. Bra pris just nu också.

Hemma igen forsatte vi äta middag ihop, det blev en smarrig toast skagen. Den har ni receptet på här, där kan ni också se Victorias bilder av dagen.

Mellofinalen fick avsluta kvällen, var det rätt låt som vann det får vi snart se då det inte är länge kvar till Eurovison.

Bröllop i minikapell

Min minsta kusin gifte sig med sin Gustav i mitten av september i det minsta kapellet i hela Närke tror jag. Gulligt absolut och just den här dagen var det sol och fint så det gick ingen nöd på oss som följde vigseln utifrån. Vi fick se brudparet innan alla där inne när de gick in. Jag som också har ont i ryggen just nu stod gärna upp.

Vi kanske inte sjöng högst men vi följde med i musiken.

Här kommer de ut nygifta och glada. Så snygg kjol, den vll man jag ha även om jag inte ska gifta mig.

Festen hölls på deras gård där de i sommar jobbat på bra och byggt ett orangeri som middagen serverade i. Min lilla syster <3

De bjöd på välkomstbubbel, skålar med toppade chips och skaldjur när alla anlände.

Pappa plockar på sig av musslorna.

Släkten.

Mamma

Min bror och hans fru Usa.

Kristine odlar blommor och mat på gården, så fint att gå runt och kolla på allt som växte.

Mycket av det som de odlat fanns i menyn som vi serverades. Tillsammans med kött från gården eller från nån närliggande skog skulle jag gissa.

Så fint i orangeriet.

När vi ätit förrätten spelade ett trubadurpar låtar alla kände igen och sjöng med i.

Dansen tog fart i tältet.

Släkten är alltid värst brukar man säga men jag skulle säga släkten är alltid bäst. Maria, Ida och Elin dansade på.

Varmrätten var en färggrann tallrik med massa gott. Kött av olika sorter, potatisar, massa olika grönsaker och såser.

Vackra blommor på borden som dekoration.

Efter middagen var det dj som spelade och ville man ha nått att dricka fanns det mycket i deras egen foodtruck att beställa.

Extra lyxigt när man har en egen chaufför som kommer och hämtar när festen för vår del var slut. Jag tror och hoppas den höll på hela natten.

Tack för att vi fick vara med på er fina dag Kristin och Gustav <3

Spanjoren med vänner

Jag har ett gäng vänner från gymnasiet där vi fortfarande ses framförallt en gång om året för en hel helg tillsammans. Flera av oss bor fortfarande eller åter i Örebro så vi ses även ibland mitt i veckan, på nån resturang här i Örebro.

Sist var vi på Spanjoren, ett riktigt trevligt tillskott bland alla restauranger. Vi beställde in flera olika rätter och så åt man lite av allt. Massa gott.

Efterrätten med ananas och kokos var fantastisk och ett glas sangria är aldrig fel heller. Om man inte kan åka till Spanien kan man stilla sitt Spaniensug lite med ett besök på Spanjoren. Vi kommer inte åka iväg denna sommar så får boka in hela familjen på middag snart eller kanske gå på deras AWbuffe på fredagar.

Västerbottenpaj

Midsommarvecka redan! hjälp vad fort det går nu. Känns som det var kallt nyss och nu ska vi ha sommar. Vi åt kräftor och räkor en kväll och till det hade jag gjort en västerbottenpaj. Det är något som passar även på fredag, midsommar. Jag gjorde min paj i en avlång form, enklare att skära tycker jag. Den är inte så hög men om man gör degen tunn får man plats med ordentligt med ost ändå.

Västerbottenpaj
Pajdeg
3 dl vetemjöl
125 g smör
1 st ägg

Fyllning
4 st ägg
2,5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
300 g Västerbottensost
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Blanda mjöl och smör. Tillsätt ägget och blanda snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform, ca 25 cm i diameter eller en avlång form. Låt vila i kylen i 30 minuter.

Sätt ugnen på 200°C. Nagga botten med en gaffel och förgrädda skalet mitt i ugnen 10-15 minuter.

Sänk ugnen till 175°C. Vispa ihop ägg, grädde och mjölk.

Riv osten grovt. Fördela osten i pajskalet. Häll över äggblandningen, salta och peppra.

Grädda mitt i ugnen ca 50 minuter eller tills fyllningen har stannat och pajen har fått fin färg.

Ännu en trevlig kväll försommaren 2025. Alla ihop både barn och vuxna, även om vi inte hade samma meny.

Just ja snart var det midsommar, har ni några matmåsten på midsommar?

Äntligen Sobi

Sobi är en favoritrestaurang här i Örebro, nu har vi sån tur att barne också älskar den maten. Så en kväll för ett tag sen åkte vi ner hela extrastora familjen, både vuxna och barn och åt middag på Sobi. Lite av varje är alltid trevligt så får man prova olika saker. Deras guacamole var magisk, får börja med ponzu även hemma.

Vi delade inte på allt den här gången, kungskrabba och kött som kom in på små grillar.

Tonkatsu är alltid gott.

Tryffel, den är supergod.

Taco med kungskrabba, de var fantastiska.

Råbiff så här är jättegott.

Bao med pankofriterad rapsgris.

Friterad soft-shell crab, grön papayasallad, chili & jalapeñomayo. Det var mitt val, tror jag åt nästan hela själv, mums.

Räkorna är också en favorit.

Sushi att dela på.

En spicy Margarita fick avsluta en supergod middag.

Visdomsorden för kvällen.

Vi tog cykeln hem medans Ella susa hem på moppen. Får se hur länge till hon åker på den, kanske blir jag som får åka den till jobbet framöver.

Det syns att det var ett tag sen, nu är kvällarna mycket ljusare.

Ostgranar till förplock

Vi var hembjudna till våra grannar inan jul för lite planeringsmiddag. De hade fixat så fint förplock, små ostgranar med gräslök och grantäpple. De var jättegoda, vet ni inte vad ni ska bjuda på till glöggen på julafton gör de här.

Det fanns också nötter, pepparkakor, brieost, ädelost, marmelad och spansk korv. Ingen behövde sätta sig hungrig vid bordet idag inte. Alltid kul att prova kombinationer som andra bjuder på som man inte provat innan.

Till förrätt fick vi en sashimi, varmrätten var kyckling men fastna inte på bild och efterrätten var en smarrigt avslut i flera lager. Allt var supergott och vi hade så trevligt som vanligt.

Alla våra planer blev så bra och kändes helt rimliga där och då. Vi får se om det känns lika rimligt då haha.

Wallenbergare

Wallenbergare det är en sån rätt jag gärna beställer om det finns på menyn. Den här gången provade jag att göra det hemma och det blev minst lika gott. Receptet var för fyra personer och räckte till 8-10 Wallenbergare, det var rätt mycket för fyra. Så även om alla i familjen åt så det blev det matlåda, perfekt.

Wallenbergare

500 g finmalen kalvfärs
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
3 äggulor
3 dl vispgrädde
2 dl ströbröd
50 g smör

Lägg bunken till färsen i frysen och se till att alla ingredienser är kylskåpskalla. Blanda färs, salt och peppar ordentligt i den kalla bunken till färsen blir riktigt fast. Gärna med elvisp eller köksassisten. Tillsätt äggulorna blanda tills färsen blir fast. Tillsätt grädde och blanda ihop. Rör tills det gått ihop ordentligt, smeten ska vara lös.

Forma till 8–10 stycken Wallenbergare med blöta händer så smeten inte fastnar. Gör en biff i taget och vänd direkt i ströbröd. Lägg biffarna på en skärbräda eller ett fat. Ställ in biffarna i kylen undertiden du gör potatismoset

Sätt ugnen på 150˚C.

Bryn biffarna i smör så att de får fin färg på båda sidor. Vänd dem försiktigt.
Lägg wallenbergarna på en plåt. Sätt in plåten mitt i ugnen i ca 15 minuter eller till en innertemperatur på 70˚C.

Servera wallenbergarna med potatismos, ärter, brynt smör och rårörda lingon.

Vår minsting i familjen har blivit kastrerad man kan nästan se på bilderna hur sur han är på att behöva ha tratt på sig. Annars gick allt jättebra och vi har idag en mycket lugnare liten kille.

Lilla trattis <3

Muelle

Vi bestämde oss för att gå till Muelle där man vet att maten är bra. Det är mycket flk att titta på då den ligger längs med strandgatan. Efter dividerade om vad vi skulle ha till förrätt och det var flera olika bud från olika håll. Beställde jag och det blev fel såklart, så numera avsäger jag mig att beställa.

Kroketterna är goda, frasiga på utsidan och mjuka på insidan. Den som var godast tycker jag var burrata med rostad aubergine och tomater.

Eddie tog burgare igen. Jag valde en tallrik med tre olika pasta rätter. Så rolig ide. Alla var goda men jag gillade bäst ostsåsen på gnocchi och tonfisksåsen på penne. Köttfärssåen i mitten kunde jag varit utan den här kvällen.

Johan beställde kött, pepparsås och pommes. Micke beställde nått annat kött med rockfordsås tror jag.

Barnen åt efterrätt medans vi vuxna valde en drink senare på Keepers och kollade på mullret av folk som gick förbi.

Det här blev en kväll med för mycket mat kanske men det slutade ändå fint.

Sida 1 av 3

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén