Kategori: Recept Sida 34 av 37

Äppelkaka med salt kolasås

fullsizeoutput_126e.jpeg

Av alla äpplen vi fick gjorde jag en äppelkaka med smuldeg och salt kolasås. Jag älskar kolasås och extra mycket om den är lite salt. Receptet finns i Roy Fares kokbok Delicious. Jag hade inga pekannötter som receptet i original innehåller så det hoppa jag över.

fullsizeoutput_1273

Smulpaj med saltkola

10-12 portioner

Kolasås 

100 g glykos (2/3 dl)

180 g strösocker (2dl)

175 g vispgrädde (1 3/4dl)

50 g smör

5 g flingsalt (1tsk)

fullsizeoutput_126f

Smuldeg

100 g rumstempererat smör

30 g strösocker (2msk)

120 g vetemjöl (2dl)

60 g havregryn (1 1/2dl)

8 g vaniljsocker (1msk)

fullsizeoutput_1272

Fyllning

4-5 äpplen

2 msk strösocker

1 tsk malen kanel

Sätt på ugnen på 200 grader varmluft

Börja med kolasåsen. Koka upp glykosen och häll i strösockret i omgångar till allt har smält. Koka den därefter till den får fin kolafärg, lite ljusbrun. Häll på grädden, det kokar upp väldigt när man häller på grädden så var försiktig och ta lite åt gången. Ta kastrullen av plattan och häll i saltet och smält ner smöret. Låt kolasåsen svalna.

Smuldegen gör man genom att lägga allt i en skål och nyp i hop allt till en smulig deg.

Skala och skär äpplena i skivor. Lägg dem i en stekpanna eller annan ugnsfast form, strö över socker och kanel, häll på kolasåsen och smula över smuldegen. Ställ in i ugnen 35-45 minuter.

Servera ljummen äppelkaka med glass.

fullsizeoutput_126dfullsizeoutput_126e

Detta blev så gott, och delad glädje är dubbel glädje…. så vi ringde hit en granne att dela pajen med.

Räkor i jordnötssås

Idag var fritids stängt och båda barnen hemma med Johan. Till frukost kokade Ella gröt till dem båda, det är så skönt när de fixar lite själva.

Jag har haft en bra vecka på jobbet även om det varit så jobbigt att gå upp på morgonen. Jag har hunnit med en yogapass en kväll. Kan ha somnat på slutet…. totalt avslappnad.

När jag kom hem från jobbet i eftermiddags var barnen så hungriga att de inte ville vänta på nått långkok, så det blev köttbullar och makaroner till dem. Till oss vuxna lagade jag räkor i jordnötssås med sjögräsnudlar. Supergott, en rätt helt i min smak. Med risk för att bli tjatig men återigen är det Åse som är inspiratören.

Recept

600 g skalade, kokta Vannameiräkor

2 vitlöksklyftor, pressade

1 tsk salt

1 tsk röd chili flakes

2 msk kokosolja utan smak

1 gul lök, finhackad

1 röd paprika strimlad

4 dl kokosmjölk, santa maria extra smooth

2 msk Fisksås

3 msk jordnötssmör

Juice från 1 lime

1 msk färsk ingefära

300 g sjögräsnudlar

1 dl färsk koriander

1 st Pak choi

Kokosolja att steka i

Marinera räkorna en stund i kokosolja, salt, chili flakes och vitlök.

Fräs lök och paprika i kokosolja tills det mjuknat.

Rör ner koksmjölken, fisksås, jordnötssmör, limejuice, ingefära och låt allt sjuda några minuter.

Rör sedan ner pak choi och sjögräsnudlar och låt sjuda någon minut innan räkorna rörs ner. Smaka av. Strö lite koriander ovanpå vid servering.

Blev bara koriander på min tallrik då Johan inte gillar det.

När vi hade ätit klart badade barnen i över en timme. Bäst att passa på, snart stänger vi av värmen i poolen.

Imorgon är det min tur att vara hemma då fritids fortfarande är stängt. Tänker att vi ska hitta på något, behöver inte vara nått stort.

Kanske ska baka nått. Får se vad det blir.

Söndagsmiddag

I söndags var familjen G här och åt middag. Vi har försökt bjuda på tonfisk tidigare men inte riktigt lyckats på grund av graviditeter och annat. Nu blev det äntligen av.

IMG_8772.JPG

Ett stort fat med sallad och den halstrade tonfisken ovanpå. Bland det bästa rätter jag vet. Återigen är det Åse som jag hämtat inspirationen hos.

Tonfisken lägger man i marinad minst en timme innan man halstrar den i stekpannan 30-40 sek på varje sida. Tiden lite beroende på hur tjocka de är.

Marinad:

1 msk sesamolja

2 msk tamarisoja

1 pressad lime

Inan man lägger dem i stekpannan kryddar man filerna med Santa Maria Wasabi Sesamkrydda.

Vi serverade denna gång med en sallad på babyspenat, mango, avokado, gurka, blå sugarsnaps, rödbetsgroddar, rädisor och sparris. Dressingen är turkisk yoghurt, majonäs, wasabi och lite vatten för lite lösare konsistens på dressingen.

IMG_8777.JPG

Alla kom visst inte med på bild, blöjbyte kom emellan om jag inte minns fel. Detta var absolut en bättre söndagsmiddag.

Planerar för New York

Planerar för New York om några veckor. Det var svårt att välja restauranger denna gång, några bokade har vi efter helgens träff, och många förslag vilket är bra. Här hemma försöker vi äta gott och bra. I söndags lagade jag Åses Kyckling Cordon Blue gratäng. Jättegott som vanligt, när man lager hennes recept.

P1060938

Recept för 6 personer

1 kilo kycklingfiléer

150 gr tunn rökt skinka

250 gr Emmentaler ost

3 dl creme fraiche

200 gr naturell färskost (typ Philadelphia)

2 dl vispgrädde

2 msk dijonsenap

1 tsk paprikapulver

1 knippe bladpersilja (hoppade jag över då Johan ogillar det)

1-2 dl riven parmesanost

salt, vitpeppar

Sätt ugnen på 220 g. Strimla kycklingfiléen och lägg i ugnsform. Salta och peppra. Strimla skinkan och lägg ovanpå. Fördela ostskivorna ovanpå. Koka upp creme fraiche, färskost, grädde, senap och paprika. Smaka av med salt och vitpeppar. Rör ner grovklippt bladpersilja. Häll över ostskivorna och avsluta med riven parmesan och pudra lite paprika ovanpå. Sätt in i ugnen och gratinera i ca 20 minuter.

 

P1060926

Gott och otroligt mättande med en sallad till eller ris om man föredrar det.

 

Kräfttider

fullsizeoutput_1153

Vi fick levande kräftor levererade till dörren av min snälla pappa igår. Vi kokade dem efter detta recept

Koka kräftor recept

60 levande kräftor

5 vatten

en halv flaska öl

5 sockerbitar

200 g grovt salt

1 stor knippa krondill

Skölj de levande kräftorna mycket noga i kallt vatten.

Koka upp vattnet, ölen, socker­bitarna, saltet och en ”dillruska” från dillen.

Koka lagen i 5 minuter, tag upp stjälkarna och lägg i hälften av dillkronorna.

Lägg 30 kräftor i det kraftigt kokande vattnet. Lägg på locket snabbt. När det kokar igen låt kräftorna koka ytterligare 5 minuter. Ta upp kräftorna.

Låt lagen koka upp och lägg sedan i de resterande 30 kräftorna. När lagen kokar, låt dem koka i 5 minuter.

Tillsätt sedan resten av krondillen och slå ihop alla kräftor med lagen och kyl ner. Låt stå kyl i minst 2 timmar, helst ett dygn.

P1060893P1060898P1060905

Ska bli så gott, kanske till helgen.

Tack snälla pappa <3

 

Fajitasgratäng

Efter en skön semester är det lite kul att planera och laga mat igen. Jag hitta denna fajitasgratäng hos Åse som vi provade igår. Supergod och lätt att laga tyckte vi. Höstens mission är att få barnen att smaka lite mer olika maträtter och denna provade Ella och tyckte det var jättegott. Jag som inte är så bra på matlåda tyckte även denna fungera jättebra att värma dagen efter på jobbet.

fullsizeoutput_1151fullsizeoutput_1150fullsizeoutput_114ffullsizeoutput_1152

Fajitasgratäng LCHF

200 g philadelphiaost original

2 dl creme fraiche 34%

1 dl riven ost

1 grillad kyckling

1 burk taco salsa (ca 225 g)

1 hackad paprika

1 hackad gul lök

1 riven vitlöksklyfta

salt, peppar

1 påse sockerfri fajitakrydda (eller blanda egen!)

1 msk tomatpuré

2 dl vatten

lite soja

3 dl riven ost

1 tomat

smör/olja att steka i

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda fraiche, philadelphiaost och ost. Bred botten på en gratängform med det. Fräs finhackad gul lök, strimlad paprika och vitlök i smör/olja. Plocka isär kycklingen och rör ner med lökfräset. Rör ner vatten, fajitakrydda, salsa, tomatpuré, soja. Smaka av med salt och peppar. Lägg allt ovanpå fraicheblandningen. Strö ost ovanpå, dekorera med tomatskivor och sätt sedan i ugn i ca 25 min. Grädda mitt i ugnen i 200 grader tills gratängen har fått fin färg.

 

Halloumisallad med caesardressing

Jag har haft lite som ett projekt denna veckan att vi ska försöka äta upp det som finns i kyl och frys så man kan göra en omstart men nya fräscha matvaror. Det har gått hyfsat tycker jag ändå. Igår lagade vi Halloumisallad till lunch, då vi hade rätt många ostar. Bara sallad, gurka, lök, valnötter, tomat och stekt halloumi. Till det hade vi Caesardressing som vi hade i kylen. Jag brukar göra efter Victorias recept då jag gör caesardressingen, den blir alltid jättegod. Vi hade dock inte sardellkräm utan sardeller på burk, tog tre stycken.

Caesardressing:

2 msk rödvinsvinäger
2 tsk dijonsenap
2 äggulor
1 msk sardellkräm på tub
2 pressade vitlöksklyftor
salt & peppar
2 dl finriven parmesanost
ca 3 dl olja (med neutral smak)
ca 1/2-1 dl mjölk

Blanda allt utom olja, mjölk och ost i en skål. Mixa med stavmixer. Tillsätt sedan oljan, först droppvis och en i stråle. Mixa hela tiden (eller vispa med elvisp). Tillsätt osten. Späd sedan med mjölk till önskad konsistens och smaka av med salt & peppar.

P1060299fullsizeoutput_f8f

Johan har målat den svarta spaljen som vi har runt altanen. Det är bara två år sen vi målade den svart, men det behövdes verkligen bättras på. Det blev så fint när han var klar. Vi andra hejade på från poolen.

P1060305P1060308fullsizeoutput_f8e

Underbart att bara kunna kasta sig ut utan tanke på att något obekvämt kan hända <3

Harjebaden och Frimis

Vi har haft några riktiga lata semesterdagar nu. Badat i Harje utanför Askersund med barnen. Packade ner frukosten i kylväskan och åt på stranden då vi kom fram. Något som är gott och passar bra att ha i matsäcken är pizzabullar tycker våra barn. Johan gjorde det på färdig pizzadeg som han la på lite tomatsås,ost och skinka. Rullade ihop degen och delade i 12 lika stora bullar och grädda i ugnen tills de fått fin färg. De är lika goda kalla som varma. Men kalla passar kanske bättre nu i värmen och i matsäcken.

Badvattnet i våra sjöar är så skönt i år. Svalkande men absolut inte kallt. Vi badade och ja barnen vill knappt gå upp. Det kan vara lite härligt att sitta på stranden med fötterna i sanden och gräva med tårna tycker jag, men när man går därifrån vill man gärna lämna sanden på stranden. Ella var inte helt nöjd med sanden som följde med till bilen när vi lämna så när hon kom till mormor och morfar hoppade hon direkt i sjön där för att får bort sanden. Man ser bara ett litet huvud i slutet av bryggan.

 

Vi har även varit på stan och ätit och druckit drinkar med grannarna. Johan var med även om han visst inte fastna på bild på min kamera. Vi starta på Sorella där vi bytte bord 18 gånger tror jag, det var så varmt i solen att vi höll på att smälta bort. Extra viktigt med varannan vatten 😉

Därefter gick vi till Frimis och satte upp oss på väntelista för ett bord i restaurangen. Det var bubbelonsdag så vi beställde bubbel och småplock i väntan på bordet. Victoria fick även bartendern att blanda en jättegod drink med jordgubb och citron, han var skeptisk innan kan man säga. Är rätt säker på att han kommer servera den många gånger framöver.

Till middag åt jag deras plocktallrik, massa gott serverat på en planka. Johan åt bookmaker toast, han var inte helt nöjd men var lite för hungrig för att säga till denna gång. En liten sväng till Dannes hann vi med innan det var dags att åka discotaxi till Ormesta och hoppa i poolen för ett nattdopp. Det är så lyxigt att ha pool och kunna bada när man vill.

När jag ändå talar om poolen så hade vi en heldag vid poolen igår, Sommarens hittills varmaste dag här hos oss. Brukar säga att det räcker med att doppa fötterna men igår behövde man bada hela kroppen för att få svalka. Jag har investerat i baddräkter i sommar. Eller investerat kanske var att ta i, köpt på rean faktiskt. Det har om jag ska vara ärlig känts lite tantigt men antingen har man blivit tant eller så har det blivit mer okej att ha baddräkt. Jag tror mer på det sista haha. På kvällen cyklade vi bort till pizzerian och åt middag för att sen sitta och se solen försvinna ner, när vi inledde årets kortturnering på grannens terass. Är lite mysigt att mörkret börjar smyga sig på.

Hallonfudgepaj

Jag bakade en hallonfudgepaj från My kitchen stories i helgen som vi åt ihop med ett helt gäng grannar. Pajen är rätt mastig så en liten bit räcker bra tycker jag. Den räckte till mina föräldrar som kom förbi på fika dagen efter men efter det var den slut.

P1060204

Pajskal

120 g rumstempererat smör

3 dl vetemjöl

1 dl florsocker

2 äggulor

1 msk vatten

Sätt ugnen på 175 grader.

Arbeta ihop smör, vetemjöl. florsocker och äggula i en bunke till en smulig deg. Tillsätt därefter vattnet för att få ihop till en jämn deg.

Tryck ut degen i en pajform ända upp till kanterna. Ställ i kylskåpet i ca 20 minuter för att stelna.

Täck kanterna av pajformen med aluminiumfolie och nagga några hål i botten med en gaffel.

Grädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 25 minuter eller tills det fått fin färg.

Ta bort aluminiumfoliet och låt pajskalet svalna helt och hållet innan du fyller det.

Hallonfudge

200 g frysta hallon

500 g vit choklad

100 g smör

1 burk sötad kondenserad mjölk

vispad grädde och färska hallon

Koka upp de frysta hallonen i en kastrull under omrörning tills de löst upp sig till ett mos. Kör moset genom en finmaskig sil så att du blir av med kärnorna. Ställ åt sidan.

Hacka den vita chokladen grovt och lägg tillsammans med resten av ingredienserna, förutom hallonmoset, i en värmetålig skål. Smält samman allt i microvågsugnen i 30 sekundersintervaller. Rör om mellan varje uppvärmning.

Tillsätt hallonmoset till fudgesmeten och rör om försiktigt till en jämn smet. Häll upp hallonfudgen i pajskalet och ställ i kylskåpet för att stelna innan servering.

Toppa med vispad grädde och färska hallon.

P1060215

En liten bit hallonfudgepaj 😋

Kycklingspett och Chimichurri

Igår var familjen G här och åt med oss, eller det var fler som var här och åt men det var vid barnbordet vi hade fler gäster på mat. Vid vuxenbordet hade det önskats sushi, så jag gjorde en sushiinspirerad förrätt. Lax med sesamfrön, forellrom och ingefärsponzu att doppa laxen i. Vi hade även edamamebönor och pimientos padron med havssalt på.

P1060197.JPG

P1060196.JPG

Ingefärsponzu

3/4 dl japansk soja

2 msk limesaft

1 tsk socker

1 tsk sesamolja

2 cm riven färsk ingefära

Vi fortsatte middagen med att äta kycklingspett marinerade i citron och paprika.  Johan hade gjort en sås som passa kycklingen bra, chimichurri, en sås på färska örter. Det var lite mycket hackande men det var det värt. Johan som inte ens gillar persilja tyckte att såsen var jättegod. Hr G var inte så skeptisk som han ser ut. Allt blev jättegott och som vanligt blev det rätt mycket mat och en ordentlig matlåda till lunchen nästa dag.

P1060200P1060198

Chimichurri

1 gul lök

1/2 kruka organo

1 kruka rosmarin

1 kruka bladpersilja

1/2 msk finrivet citronskal

2 msk färskpressad citronjuice

1 tsk rökt paprikapulver

1 msk vitvinsvinäger

1 1/2 dl olivolja

1/2 tsk salt

2 krm svartpeppar

Skala och finhacka löken. Hacka oregano, rosmarin och bladpersilja. Blanda samman alla ingredienser och låt stå i kylen minst 12 timmar.

Marinad till kycklingen

2 tsk rökt paprikapulver

1 msk finrivet citronskal

2 msk färskpressad citronjuice

1 riven vitlöksklyfta

2 msk olja

1 tsk salt

1/2 tsk peppar

Blanda samman allt, lägg i kycklingbitarna och låt marinera minst en timme.

Senare på kvällen dök det upp fler familjer och åt efterrätt med oss i uterummet. Barnen lekte, kolla paddor och bada i poolen till sent, ännu en underbar sommarkväll.

P1060202.JPG

Ibland har man tur och hittar fina bilder i kameran dagen efter en trevlig kväll. Tack så mycket, sånt uppskattas.

Sida 34 av 37

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén