Nu är vi på plats i sälen, laddade till tänderna för en vecka i backen.
Det var ett pärlband av bilar på vägen upp så man kommer väl inte vara själv i backen imorgon men det gör inget, ska bli så roligt att åka.
Vi har ett släp med grejor med oss, får tillgång till vår lägenhet i slutet av veckan, vilket gör denna vecka extra rolig.
Till middag blev det lasagne och till efterrätt gjorde jag en banankaka av två bananer som blivit mosade på resan. Kasta aldrig fula bananer. Lite vispad grädde och några vinbär till som pricken över iet.
Recept
100 g smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 krm salt
2 bananer
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form, använde en avlång brödform.
Smält smöret i en kastrull. Rör ihop socker och ägg i en bunke. Blanda ihop mjöl, kakao, mosad banan och salt, rör ner det med smöret i äggsmeten.
Häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen i 17-20 minuter tills den är lös i mitten men färdig i kanterna.
Låt svalna innan ni äter den.
Nu är det dags att sova så vi är pigga och redo för en heldag i backen. ⛷
Jag har många gånger när jag kollar efter saker att baka, hamnat hos brinken bakar. Mycket gott ut och tydliga instruktioner hur man ska göra. I lördags bjöd vi på en hasselnötsbrownie och kolapannakottakaka som jag hitta hos henne. Har beställt silikonformar för att kunna göra snygga dekorationer men de hann inte fram.
Sätt ugnen på 175 grader Sätt bakplåtspapper i botten och längs kanterna på en rund form, ca 20 cm i diameter. Smält smöret och lägg i kakao och rör om. Blanda ägg och socker i en skål. Tillsätt kakao och smör till ägg och socker. Addera resten av ingrediensen och rör om till en jämn smet. Baka i ca 20 minuter. Kakan ska ha stelnat men vara lite ”gungig”. Låt kakan svalna helt. Ta loss den ur formen.
Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten, låt dem ligga i minst 5 min. Värm upp grädden i en kastrull på spisen, och ta den från värmen precis när den börjat koka. Rör ner den karamelliserade mjölken, och rör om med en visp tills den har löst sig. (Spara 0,5 dl till dekoration om du vill) Rör ner gelatinbladen. Tillsätt sedan saltet och rör ut det. Låt smeten stå i kylen tills den kallnat, men rör om var 10 minut så att den inte stelnar.
Lägg tillbaka tårtan i formen igen, gärna med hård platsfilm runt om som sitter precis intill kanten. Om du inte har det, använd tunn plastfilm. Vi hade slut på plastfilm så jag använde bakplåtspapper därav min lite hackiga kant. Tryck till kanterna på brownies så att den ligger kloss intill kanterna. Ställ in den i frysen i 30 minuter. Häll sedan på pannacottasmeten på brownien, när den har blivit lite mer tjockflytande. Häll lite i silikonformar om du vill ha som dekoration. Låt stå i kyl i minst 6 timmar.
15 skivor bresaola 100 g chèvreost (ta bort kanten) 1 dl crème fraiche 30 g pinjenötter, rostade Salt och peppar Färsk timjan, att dekorera med
Sätt ugnen på 200 grader varmluft. Placera bresaola-skivorna i en muffinsplåt som klarar att göra 12 muffins samtidigt. (Har du ingen muffinsplåt så går det bra att använda aluminiumformar för att forma korgarna.) Ställ in i ugnen i 15 minuter tills bresaolan blir en ”chips-korg”. Ta ut, låt svalna. Mixa chèvre med crème fraiche slätt och smaka upp med salt & peppar. (Skär bort kanten från osten innan du mixar.) Rosta pinjenötterna i en torr panna på medelhög värme tills dem blir lite gyllene. Spritsa i lite lagom med chèvrekräm i varje korg Toppa med rostade pinjenötter, lite färska blad timjan och flingsalt.
Supergoda enligt Johan och gästerna i helgen. Receptet hitta jag hos Catarina König.
Hamburgerköttsrullar 12 skivor hamburgerkött 100 g färskost 2 msk sweet chilisås stavar av gurka sesamfrön och krasse Lägg ut hamburgerkötten omlott på plastfolie. Blanda färskost med sweet chilisås. Lägg på stavar av gurka. Rulla ihop med hjälp av folien. Låt vila i kylen minst 1 timme. Skär i sneda snittar. Toppa med sesamfrön och krasse.
Vår rulle blev lite stor så vi skar lite tjockare skivor denna gång. Nästa gång försöker jag nog rulla lite hårdare så man kan skära små stubbar.
Detta kan man absolut starta en allahjärtansmiddag med på torsdag tycker jag <3
Till de små gästerna gjorde vi snittar med köttbullar och snördegsstjärnor. Väldigt uppskattade av både små och stora gäster 😊
Stjärnköttbullar
Delikatessköttbullar
Smördeg på rulle
Sätt på ugnen på 180 grader. Ta valfri pepparkaksform (jag valde en stjärna hade fungerat fint med ett hjärta också) och stansa ut former i ett ark färdig smördeg. Lägg upp stjärnorna på ett bakplåtspappersklädd plåt. Sätt in plåten i ugnen i 10-15 minuter, tills de fått fin färg.
Stek små delikatessköttbullar i stekpanna. Trä upp en köttbulle och en stjärna på en tandpetare och ställ upp på ett fat och servera.
Den här helgen har verkligen innehållit massa skoj. Den började med AW extra allt hos Victoria som fyllt år. Grattis bästa 42 åringen ❤️ Efter en januari utan alkohol var det fint med ett glas bubbel på fredagen.
På lördagen städade vi ur garaget, herregud vad skräp och saker vi samlat på oss. Sopsorterar men bär kartong och glas ofta bara ut i garaget 🙈 tre vändor till tippen blev det. Efter detta var vi värda nått riktigt gott. Vi lagade plankstek, en av Ellas favoriträtter.
Eddie äter sin planka med grillkorv, vi andra hade kött, bea och baconlindad sparris på vår planka.
Melodifestivalen är igång igen, det vill man ju inte missa. Måste hänga med på jobbet i snacket 😂😊. Några låtar kommer säkert på varma på radion under våren tror jag.
Idag söndag var det sol ute, energin blir genast på topp.
Jag har bakat, bytt felköp på IKEA och kört ett tufft boxpass med Ida. Så himla roligt men väldigt tufft, är helt darrig i kroppen. Bävar inför träningsvärken som garanterat kommer 😬😊.
Hitta en rolig bild på en bananefterrätt som jag var tvungen att testa. Det är en browniebotten med ett skum på smälta skumbananer. Så för alla som älskar bananer är det här en dröm
Recept
8 stycken
3 dl grädde
60 gram skumbananer
Dela skumbananerna i mindre bitar. Värm grädden försiktigt och blanda ner skumbananerna, låt smälta på svag värme. Det får absolut inte koka. Låt blandningen bli helt kall i kylskåpet, gärna över natten. Vispa upp till en fluffigt skum. Späd med mer grädde om det blir för tjockt.
Spritsa ut fint på brownibottnar och servera.
Vi bjöd in grannarna på en spontanmiddag i helgen. Jag tycker alltid det ser så gott ut med efterrätter med lite olika delar, så jag gjorde ett försök, Johan tyckte det var lite väl många moment haha, men det går att förbereda och förvara i frysen om man kan planera.
Hade en målbild men blanda ihop några delar, nått moment saknade jag saker till och glassen stelna inte så det fick bli vaniljglass från frysen.
De moment som blev bra är en en brownie, en mangopannacotta, ett kokosflarn, maränger och en passionsfruktscurd. En bra dessert ändå.
Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Värm mangopuré, vispgrädde, socker och vanilj i en kastrull och värm upp till kokpunkten. Tillsätt gelatinet och låt det smälta med vätskan. Häll upp pannacotta i önskad silikonform och frys i minst 3-4 timmar.
Passionscurd 1 dl strösocker 1 helt ägg 2 äggulor 1 dl passionsfruktsjuice (ca 10 passionsfrukter) 50 gram smör, skuret i mindre bitarAnnons
Häll socker, ägg och passionsfruktsjuice i en värmetålig skål och placera den över ett vattenbad i en kastrull med sjudande vatten. Rör hela tiden så att inte äggen koagulerar. När curden blivit tjock (det kan ta en stund, men går fort mot slutet), tar du av den från värmen. Lägg i smöret och rör tills det har smält. Låt curden svalna innan den används. I en burk med tätslutande lock håller den minst en vecka i kylskåp.
Sätt ugnen på 160 grader varmluft (175 grader vanlig ugn). Smält smöret i en kastrull och tillsätt sedan alla andra ingredienser. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper på en plåt och baka i ca 10 minuter tills det blivit gyllenbrunt. Ta ut plåten och när kakan svalnat något, men inte stelnat helt skär du den i kvadrater.
Sätt ugnen på 160 grader varmluft (175 grader vanlig ugn) Smält smöret i en kastrull och smält sedan chokladen i smöret. Vispa lätt samman ägget med strösockret och farinsockret. Blanda i chokad och smör i ägg- och sockerblandningen. Blanda mjöl, salt och kakao och sikta ner det i de andra ingredienserna. Rör om till en jämn smet. Häll upp smeten i en avlång brödform klädd med bakplåtspapper. in i ugnen i 35 minuter eller tillkakan stelnat men är kladdig i mitten. När kakan svalnat kan man skära ut rektanglar eller använda en form för att stansa ut valfri form.
Idag behövde hela familjen komma ut och göra något. Vi valde att packa bilen full och åka till sörbybacken. Så lyxigt med en skidbacke i stan. Eddie och jag hängde i barnbacken medans Ella och Johan åkte i den lite större backen.
Så roligt att se att allt de lärde sig förra året finns kvar.
En värmande soppa passar fint när man kommer in lite frusen från backen. Broccolisoppa gillar till och med barnen.
Recept
250g Fryst broccoli
2st Grönsaksbuljongtärningar
2dl grädde
Créme Fraiche
Koka broccolin och buljongen, till broccolin är mjuk. Häll bort vätskan i en kanna. Därefter mixar jag broccolin slät och häller på 5dl av buljongen. Tillsätt grädden, koka i några minuter. Salta och peppra och servera med en klick creme fraiche.
Vi tog även två överblivna tortillas, la riven ost emellan och stekte i torr panna tills osten smält. Dela i mindre trekanter, perfekt till soppan.