Kategori: Recept Sida 27 av 37

Dinner safari 2019

Årets dinnersafari startade i Lillån där vi bjöds på en ostcheesecake med pepparrotskräm och lax. En förrätt helt i min smak, jättegott. Paret som bodde i lillån hade vi inte träffat tidigare men de andra paret har vi gemensamma vänner med, så de har vi stött på tidigare. Det är alltid lika spännande vem som knackar på eller öppnar dörren då man ringer på under dessa kvällar.

Varmrätten serverades hemma hos oss, vi bjöd på italienskt i villa Wallentin. Hittade ett vin som hette villa vallentin som jag tyckte passa så bra. vår rätt bestod av cannelloni med kyckling och spenat, tomatsallad och ett focacciabröd.

Cannelloni ripieni
ca 6 port
18 cannellonirör
2 kycklingfiléer
8 soltorkade tomater
250 g ricottaost
100 g bladspenat
1 krm muskot
1 dl färskriven parmesan
salt och peppar
sås:
2 schalottenlökar
1 vitlöksklyfta
6 dl grädde
6 msk gorgonzola
1-2 dl vitt vin

Stek kycklingen och skär i små tärningar. Hacka tomater och spenat. Blanda kycklingen med tomaterna, spenat, ricotta, riven ost och kryddor. Fyll cannellonirören med fyllningen och lägg i en form (med hjälp av en spritspåse eller tesked).
Stek löken i lite olja tills den blir lite mjuk. Rör ner de andra ingredienserna till såsen och låt sjuda några minuter. Häll såsen över rören och gratinera i ugnen, 175 C ca 20-30 min.

Till efterrätt bjöds vi på sorbet, en kolasås och ett lite bubbligt dessertvin som var jättegott, en toppenavslutning på middagen.

Den stora festen där alla möttes upp var i år i Konserthuset. Finns så många gamla och nya vänner på dinner safari, det är alltid en toppenkväll även om man är lite trött dagen efter är det så värt det.

Amerikanska pannkakor

När vi var i Florida gjorde vi pannkakor till frukost. Då använde vi färdig mix men det går även att göra egen smet lätt. Kanske är nått för söndagsfrukosten, farsdag är väl värt att fira med en ordentlig frukost. Vi brukar göra på detta recept.

Nu ska vi fira fars dag och även om min förkylda far har avsagt sig uppvakning så har vi fler pappor att fira. Min pappa får vi fira en annan dag.

Ingefära och citronshot

Det passar sällan bra att bli sjuk, men just nu har vi så mycket roligt framför oss att jag vill verkligen hålla mig frisk. Så i ett försök att hålla höstförkylningarna borta gjorde jag en flaska citron och ingefära shots. Jag tycker om det, det är en bra start på dagen. Jag gör min shots så här.

Recept
200 gram färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl honung
2 stycken citroner
1 stycken torkad chili

Riv ingefäran grovt med skalet på och lägg den i vattnet. Värm upp (men aldrig över 60 grader). Koka ej då detta gör att delar av allt det nyttiga försvinner. Jag hade i torkad Chili, det ska vara bra för förbränningen och gör att det river till lite i halsen när man dricker.
Sila av ingefäran och blanda i honungen medan det fortfarande är ljummen(40 grader)
Låt svalna och pressa sedan i citronerna. Sila en gång till och häll i en flaska.
Förvara i kylskåpet och utan problem kan den stå i en månad.

Nu håller vi tummarna att detta håller allt ovälkommet på avstånd.

Rårakor med löjrom

Livet just nu snurrar på i 320 känns det som ibland, men igår hade vi en mysig lugn kväll. Vi hade vänner här och planerade lite för vintern. Vi bjöd på en förrätt som jag länge haft på min att göra lista. Rårakor= gott, löjrom= gott, det blev supergott, och en bra start på middagen. Detta kommer jag göra igen.

Rårakor med löjrom

ca 10 st
450 g potatis, fast sort
50 g smör
1 ägg
50 g riven Västerbottensost
flingsalt
löjrom
0,5 rödlök
1 citron
ca 1 dl creme fracihe
nymalen svartpeppar

Grovriv potatisen.
Skölj potatisrivet väl i kallt vatten. Torka potatisen riktigt torr i en handduk.
Smält hälften av smöret.
Blanda potatisrivet med det smälta smöret, ägg och ost. Vänd runt och blanda väl.
Skala och finhacka rödlöken fint.
Smält smör i pannlaggen. Klicka ner potatisröra och platta ut. Stek på bägge sidor tills den är genomstekt och ser frasig ut.
Servera med creme fracihe, citronklyfta, hackad rödlök, rom och nymalen svartpeppar.

Idag är en riktigt fin och solig dag, vi ska fira min pappa som fyller år. Så idag bestämmer pappa menyn, det brukar alltid bli gott när pappa lagar mat.

Bananmuffins med nutellagömma

När de andra åkte och fixa med gångjärn bakade jag och Eddie muffins. Vi utgick från det som fanns i skåpen och fick ihop en riktigt god och saftig kombination. Banan och choklad kan inte gå fel.

Bananmuffins med nutellagömma
2 ägg
2 st bananer
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
100 g smör, smält
3 ½ dl vetemjöl
1 ½ dl mjölk
Nutella att klicka och gömma

Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och strösocker riktigt luftigt i en bunke. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, smör, vetemjöl, mjölk och mosad banan. Vispa ihop allt till en slät smet.
Ställ ut ca 14 muffinsformar på en plåt.
Häll smeten i ca 14 muffinsformar beroende på storlek. Fyll dem till 2/3, klicka i lite Nutella i formarna.
Grädda muffinsarna mitt i ugnen i 14–16 min. 
Pudra florsocker över dem före servering.

Det blev en mysig eftermiddagsfika då alla var samlade och regnet föll utanför.

Morotskladdkaka

Hade några grannar över på fika förra helgen. Jag gillar verkligen vårt område där man har så många fina vänner på en armlängds avstånd. Till fikat bakade jag en morotskladdkaka efter att en annan granne pratat om sin morotskaka så det vattnades i munnen.

Morotskladdkaka

2 medelstora morötter
200 g smör
2,5 dl strösocker
1 tsk malen kanel
0,5 tsk malen kardemumma
2 krm malen ingefära 
4 ägg
3 dl vetemjöl
0,5 dl farinsocker

cream cheese frosting
300 g färskost
100 g mjukt, rumstempererat smör
1,5 dl florsocker
färsk mynta att dekorera med

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och riv morötterna fint. Smält smöret i en kastrull. Låt svalna.
I en bunke blandar du försiktigt ihop rivna morötter, smör, strösocker, kanel, kardemumma, ingefära, ägg, vetemjöl och farinsocker bara precis tills det går ihop till en jämn smet.
Fodra din form med bakplåtspapper.
Häll smeten i formen.

Grädda kladdkakan i mitten av ugnen i ca 25 minuter.
Låt kladdkakan svalna helt och hållet i kylskåpet (helst över natten eller minst 4 timmar) innan du dekorerar med cream cheese frosting och serverar.

Vispa ihop smör och färskost till en krämig smet med elvisp.
Tillsätt florsocker och vänd försiktigt ihop till en jämn frosting med slickepott. 
Lägg frostingen i en spritspåse och dekorera din kladdkaka eller bre ut den på kladdkakan. Dekorera med färsk mynta.

Fick så fina dekorationspumpor av gästerna i lördags.

Den här helgen blir det inget bakat, ska på kick off och oktoberfest.

Giant Cookie

Den här har vi bjudit på tidigare, nu adderade jag marshmallows för att få det där extra allt känslan.

Giant cookie

150 g smör
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
1 ägg
3 dl vetemjöl
1.5 dl havregryn
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 nypa salt
200 g mjölkchoklad
marshmallows

Börja med att sätta ugnen på 175°c och klä en springform (20 cm) med bakplåtspapper.
Vispa rumsvarmt smör, strösocker och farinsocker fluffigt. Rör sedan ner ägget och de torra ingredienserna (utom choklad och daim). Arbeta ihop en smidig och kladdig deg.
Rör ner 100g hackad choklad samt två stycken daim, som du hackar lagom grovt.
Tryck ut degen i formen och strö sedan över resterande choklad och marshmallows.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca. 25 minuter. Tag ut och låt svalna helt. Strö över lite mer marshmallows.

Jag serverade med vaniljglass till. Väldigt uppskattad efterrätt både av stora och små gäster.

Big Mac dressing

I lördags åt vi hamburgare, med allt och lite till….. ja inte allt. Hade förberett bacon som var stekta i ugnen så de var perfekta, de glömde jag att ta fram. När vi äter hamburgare hemma gillar jag att göra Big mac dressing, receptet finns hos matplatsen.

Big Mac dressing
1 dl majonnäs
2 msk finhackad inlagd gurka
2 msk gul senap
1 1/2 tsk vitvinsvinäger
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk paprikapulver

Blanda alla ingredienser i en bunke och rör om. Klart!

Ett annan gott tillbehör till hamburgaren är picklad rödlök, det fixar man lätt dagen innan och förvarar i kylen.

Picklad rödlök
2 röda lökar
3 msk strösocker
0,5 tsk salt
2 msk ättika
4 dl vatten

Skala och skiva rödlöken och lägg i en burk. Koka upp vatten och rör i socker, salt och ättika. Rör tills sockret och salt löst upp sig.
Låt lagen svalna och häll därefter över löken och låt stå kallt i minst en timma.

Vi hade köpt hamburgare och bröd direkt från Mikes food truck här i Örebro. Tack snälla M för att du fixa. När Johan hade födelsedagsfest förra året stod de för maten på kvällen, uppskattat och så värt.

Ironman är redo för Halloween <3

Bacon och ostboll

Ännu en vecka har gått, men som man säger tiden går fort när man har roligt. Det är så mycket roligt som händer nu både på jobbet och privat.

Igår hade vi vänner här för att planera inför en rolig resa vi ska gör ihop i höst. Resan går till Florida, USA och för att spinna vidare på det, åt vi middag på samma tema. Ja alltså vad som är USA för mig, det kanske inte alls visar sig stämma 😉

Till välkomstdrinken och medans barnen badade hade jag gjort en bacon och ostboll som man åt på kex eller chips.

Bacon och ostboll

1 paket bacon
2 st vårlökar
2 paket philadelfia
2 dl riven cheddar
1 msk vitlökspulver

Stek baconen i stekpanna eller i ugnen tills de är knaperstekta. Blanda philadelfiaosten, cheddarosten, vitlökspulver, och forma allt till en boll. Hacka baconen och vårlöken och blanda på en tallrik. Rulla bollen i bacon och lökhacket och placera på ett fat. Servera med kex och chips.

Lätt att förbereda och bara ställa fram då gästerna kliver in genom dörren.

Ceasarpaj

Förra tisdagen var det min tur att bjuda hem grannfruarna på mat och serie. Jag bör på en ceasarpaj som jag hittat men det visade sig att originalet var Victorias och finns här.

Recept
3 dl vetemjöl
100 g smör 
2 msk vatten 

1 grillad kyckling 
1 purjolök 
2 vitlöksklyftor 
1 msk smör 
o,5 tsk salt 
1 krm svartpeppar
3 ägg 
3 dl mjölk 
2 + 2 dl parmesanost, riven 
2 msk sardellcrème 

1 paket bacon
2 romansalladsblad 
parmesanost, flagad 

romansallad

Sätt ugnen på 225°. Blanda mjöl och smör, gärna i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Nagga bottnen och grädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.

Ta bort skinn och ben från kycklingen och skär köttet i bitar. Strimla purjolöken. Skala och skiva vitlöken. Stek purjolök och vitlök i smör tills de mjuknat. Blanda i kycklingen. Krydda med salt och peppar. Lägg fräset i pajskalet.
Vispa ihop ägg, mjölk, 2 dl ost och sardellcrème. Häll äggstanningen i formen. Strö över 2 dl ost. Sänk värmen till 200°. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min.

Strimla baconet och stek det knaprigt i en stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Finstrimla salladsbladen. Strö bacon, sallad och hyvlad parmesanost över pajen och servera med sallad.

Tisdagarna är jättemysiga men jag får inte så ofta tiden att räcka till. Får försöka planera mer så kanske jag hittar tiden under hösten.

Sida 27 av 37

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén