Kategori: Recept Sida 24 av 37

Kycklinggryta med jordnötssmör

Gjorde en jättegod kycklinggryta i slowcookern med jordnötssmör förra veckan. Vi hade inget jordnötssmör hemma men som tur var hade jordnötsallergikerna rakt över gatan en burk. Grytor som sköter sig själva är de bästa, förbereda till lunch och sen är middagen färdig då det är dags att äta.

Kycklinggryta med jordnötssmör
750 g kycklingfiléer
1 burk kokosmjölk 
3 msk jordnötssmör 
2 msk röd currypasta 
2 msk fisksås
3 msk limesaft 
2 msk farinsocker 
4 vitlöksklyftor finhackade eller pressade
1,5 dl kycklingbuljong
1 tsk mald ingefära 
1/2-1 tsk chiliflakes

Rör ihop kokosmjölk, jordnötssmör, röd currypasta, fisksås, limesaft, farinsocker, vitlök, kyckling, mald ingefära och chiliflakes direkt i Crock-Poten. 

Placera kycklingfiléerna ovanpå. Ös sås över kycklingen så att den är helt indränkt. Koka på LÅG i 3-4 timmar. 

Därefter ta upp kycklingen och skär den i bitar. Lägg tillbaka dem i såsen och rör om. 

Servera med kokt broccoli eller ris. Toppa med lite koriander eller hackade jordnötter om man tycker om det.

Det kanske inte såg så gott ut i grytan, men de var jättegott och toppen att äta även dagen efter.

Laxtartar på friterat rispapper

De här supergoda laxsnittarna åt vi förra helgen, när grannarna var över. Passar perfekt att starta en mysig middag med. Eller varför inte bjuda på AW och starta helgen med.

Laxtartar på friterat rispapper
200 g salmalax
0,5 grönt äpple, till exempel Granny Smith
0,5 msk ingefära, skalad och riven
0,5 msk sesamolja
salt efter smak
svartpeppar
4 blad rispapper
raps- eller frityrolja
salt
1 msk sesamfrön
Krasse

Skär laxen i små tärningar om cirka 1 × 1 centimeter. Skala, kärna ur och finhacka äpplet. Blanda samman lax, äpple, ingefära och sesamolja. Smaka av med salt och peppar. Låt vila i kylen.
Mät upp oljan i en kastrull eller använd fritös, som det får plats med ett helt rispapper i. Värm upp oljan till 150–160 grader. Lägg i ett rispapper åt gången och titta på rent trolleri – vips så har du ett friterat rispapper på ett par sekunder, som ett stort rischips. Ta upp, lägg på hushållspapper, salta och bryt till lagom stora bitar.
Lägg upp tartaren på rispappersbitarna. Toppa med svarta sesamfrön och garnera med krasse.

Supergoda munsbitar sätter en bra nivå för kvällen.

Kardemummapannacotta och jordgubbar

Till efterrätt och som avslutning på vår middag med grannarna förra helgen hade vi kardemummapanacotta med limemarinerade jordgubbar. Så gott, detta kan jag verkligen rekommendera. Jag hittade recept här som jag utgick från.

Jag köpte för ett tag sen silikonformar, efter att ha kollat på alla fina bilder på efterrätter på nätet. Formarna gör att det ser hur proffsigt ut som helst på tallriken, man äter ju även med ögonen, eller hur?

Kardemummapannacotta
5 dl grädde
2 tsk hela kardemummakärnor
0,5 dl socker
2 tsk vaniljpasta (eller 0,25 vaniljstång)
2 gelatinblad

Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten i minst 5 minuter.
Mortla kardemummafröna. Lägg dem tillsammans med grädde, socker  och vanilj i en kastrull och låt koka upp.
Tag från värmen och rör ner gelatinet. Sila sedan ner pannacottan i en bunke så att du silar bort alla stora kardemummabitar.
Låt pannacottan bli lite tjockare i kylen, så att inte alla vaniljkorn sjunker till botten. Men rör om minst var 5:e minut så att den inte sätter sig.
5. Häll sedan pannacottan på glas eller i silikonformar. Låt stå i kyl i 3-4 timmar eller i frys lika länge och ta sedan fram för att tina, ca 1 timme. Servera med limemarinerade jordgubbar.

Limemarinerade jordgubbar
200 gram jordgubbar
3 msk lime juice
2 msk socker
Dela jordgubbarna i mindre bitar.
Blanda jordgubbarna med limejuicen och socker. Ställ in i kylen till servering.

Tänk i sommar när vi har jordgubbar i trädgården, bara att gå och plocka. det kan man längta till, solvarma jordgubbar.

Steak sandwich

Detta har jag varit sugen på att prova länge. Har haft matfashionistans recept i min vill göra mapp ett tag. Nu dök rätt tillfälle upp, och oj oj vi blev inte besvikna alla var supernöjda med sin Steak sandwich. Jag var dock lite stressad att få ut dem på bordet att alla bilder är suddiga, jaja gott var det ändå.

Steak Sandwich
(För fyra)
4 bitar hängmörad ryggbiff (ca 200g/bit)
4 skivor surdegsbröd
smör att steka brödet i

Picklad silverlök
2 silverlökar
0,5 dl ättika
3/4 dl socker
1,5 dl vatten

Tryffelmajonäs
1 äggula
0,5 tsk vinäger
1 tsk dijonsenap
1,25 dl rapsolja
1 tsk tryffelolja
svartpeppar och salt

Topping
Rostad lök
Riven parmesanost
Krasse
0,5 tryffel att riva över om man hittar i affären

Börja med att pickla silverlöken.
Koka samman ättika, socker och vatten tills sockret smält helt. Låt svalna.
Skär löken till tunna ringar. Lägg i en bunke el burk och häll över den avsvalnade lagen. Ställ svalt. (Detta kan man förbereda dagen innan)

Majonnäs
Separera äggulan från vitan och lägg gulan i en liten skål. Tillsätt dijonsenap och lite vinäger.
Vispa konstant och häll droppvis i oljan tills det blir en krämig majonnäs.
Smaka av och smaka upp med salt, peppar, tryffelolja och ev mer vinäger/dijon.
Lägg majjon i en spritspåse och lägg i kylen.

Köttet
Salta och peppra köttet på båda sidor.
Stek i en rejäl klick smör tills innertempen når 55 grader. (ca 2 min på vardera sida för en biff som är ca 2 cm hög)
Låt den stekta ryggbiffen vila tills du stekt brödet.

Brödet
Skär ut två (inte så tjocka) skivor surdegsbröd.
Lägg en rejäl klick smör i en stekpannna, hetta upp och stek bröden på medelhög värme på båda sidor tills de blir gyllene & fint rostade.

Servering
Lägg de rostade brödskivorna på fatet eller plankan du tänker servera på.
Skär upp köttet i skivor (0,5 cm tjocka typ)
Spritsa först ut lite tryffelmajjo på brödet och lägg sedan köttet på. Spritsa sedan några klickar runt om.
Toppa med picklad silverlök, rostad lök, riven parmesan och klippt krasse. Dra något varv med svartpepparkvarnen över och strö på lite flingsalt. Servera direkt!

Mums detta ska jag göra igen, vill bjuda hem nån bums och servera Steak sandwich.

Fläskfilé och pasta

Jag har tidigare varit väldigt dålig på att ha matlåda med mig till jobbet, skulle inte säga att jag har det jämt men bra mycket mer än tidigare. Pasta fungerar riktigt bra i matlåda tycker jag. Det är verkligen inte allt som fungerar i matlåda, vissa rätter gör sig bäst i att ätas samma dag som de lagats. Fläskfilé med kantareller, soltorkade tomater och timjan är återkommande hemma hos oss och fungerar fint även dagen efter. Det är lätt att laga, går snabbt, passar oss perfekt då tid ofta är en brist på vardagskvällarna efter skola, fritids och arbete innan olika aktiviteter.

Recept
1 fläskfilé
1 burk med kantareller
4 soltorkade tomater
2 dl crème fraîche
3 dl grädde
3 msk kantarellfond
Färsk timjan
Salt och peppar

Putsa fläskfilén och skär i 2 centimeter tjocka skivor. Stek dem så de får färg på båda sidor. Lägg upp på ett fat och vila medan man gör såsen. viktigt att spara all god smak i stekpannan efter köttet.
Skiva upp de soltorkade tomaterna och kantarellerna, stek dem lätt i samma stekpanna som användes till köttet. Häll på grädde och crème fraichen, låt koka upp. Smaksätt med fonden och kryddor. Lägg tillbaka köttet i såsen och låt det bli helt klart. Servera med pasta och en god sallad.

En sån här matlåda skulle jag äta all dagar i veckan.

Senapsvinägrett ala Åse

Jag letade något nytt att ha på salladen för en tid sen och hamnade hos Åse där hon hade detta goda recept på en senapsvinägrett.

Senapsvinägrett
1 dl olivolja
3 msk äppelcidervinäger
3 tsk dijonsenap
1 krm örtsalt (jag tog aromat)
lite svartpeppar
lite honung för att runda av smaken – ca 1 tsk

Rör ihop alla ingredienserna och servera till en sallad och kanske en grillad kyckling.

Så gott, detta kommer jag göra igen. Så lika bra att skriva ner receptet här.

Ny Soffa och middag med vänner

Helgen som gått har varit fylld med flera roliga saker. Den startade som så många gånger tidigare med tacos, alla äter det de tycker om och inget gnäll… alla nöjda. Det är en bra start på helgen tycker jag.

Ella hade kompisar över så de höll till på övervåningen och Eddie och jag kollade på tv på nedervåningen. Lite halvkul att sitta på en köksstol men vi hade en mysig kväll ändå med brasa och talang på tv. Ja även om Eddie mest kolla på datorn och paddan, samtidigt.

På lördagen var det äntligen dags att hämta vår nya soffa. En soffa med plats för hela familjen och en hel hög vänner, det blir flera delar soffa om alla ska få plats. Det blev mycket emballage över när allt var uppackat kan jag meddela.

Eddie parkerade sig direkt i myshörnet med datorn <3

På kvällen var vi bortbjudna till vänner. Värdinnan fyller år idag så vi hade med en present som man skymtar i bakgrunden, det stora gröna fatet. Ett glas bubbel är ofta en bra start på en trevlig kväll.

Till förrätt bjöd de på en favorit, carpaccio som är så gott. När vi gör carpaccio hemma gör vi alltid efter Victorias recept, detta smakade väldigt likt… så jag misstänker att de hämtat sin inspiration hos matplatsen.

När värdparet fixa med middagen i köket fick vi med oss själva på bild vart fall. Det ser ut som vi äter middag själva men vi var fyra vid bordet. Barnen hade siktet inställt på att se melodifestivalen så de åt lite snabbare än oss vuxna för att hinna bänka sig i soffan.

När huvudrätten kommer in på bordet serverar de den på presenten vi hade med det stora gröna fatet. Snyggt men framförallt fantastiskt gott. Oxfilépasta är även det en favorit för mig. Är just nu så förtjust i pasta, som festrätt när man serverar det med oxfilé eller räkor och som vardagsrätt när man serverar det med en lite enklare pastasås.

Middagen avslutades med en efterrätt med lakritsglass, salt kolasås och hallonsås mmmm. Jag är team lakrits alla dagar.

Melodifestivalens alla Hall of Fame i ett enda långt inslag, hur ska man toppa det till finalen?

Gulaschsoppa

Gulaschsoppa är den perfekta maten på fjällsemestern. När man dessutom har en crockpot är det minimal arbetsinsats. Soppan sköter sig själv medans man är ute och åker skidor eller bara är ute och njuter av naturen.

Vi bjöd gamla vänner sist vi var uppe på soppa och After ski, den här gången blev det en familjemiddag.

Gulaschsoppa
4 port
400 g högrev
2 st gula lökar
1 spetspaprika
0,5 röd chili
2 st vitlöksklyftor
1 tsk helkummin
3 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
6 dl vatten
4 msk oxfond
3 st potatisar
2 tsk paprikapulver

Skär köttet i små tärningar och bryn det. Lägg ner i grytan. Hacka löken och bryn den så den mjuknar och får lite färg. Hacka paprikan, chilin och vitlök och låt dem fräsa med ett par minuter innan de läggs ner i grytan. Skär potatisen i små bitar och lägg dem direkt i grytan.

Blanda ner tomatpuré och häll på vatten, buljong, soja och kryddor. Sätt tiderna på låg värme i 8 timmar.

Smaka av grytan med salt & peppar innan servering och servera en klick crème fraiche och nybakat bröd till.

Sol och snö kan inte bli så mycket bättre på sportlovet.

Semla till många.. semmelfläta

Det blev en favorit i repris förra fredagen. Jag bakade semmelflätor och tog med till jobbet och fredagsfikat. Vi kanske inte alltid är bra på att fika men då vi gör det gör vi det ordentligt. På tisdag är det fettisdag, återstår att se om det även då blir en semla.

Semmelflätor
25 g jäst
2 dl mjölk, fingervarm
2 ägg
¾ dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 krm salt
1 tsk mald kardemumma
100 g smör, rumsvarmt
8–9 dl vetemjöl
1 ägg
6 dl vispgrädde
mandelmassa
mjölk
florsocker
Smula jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt ägg, socker, bakpulver, salt, kardemumma, smör och mjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter, jag använde min kitchenaid till hjälp.
Låt degen jäsa under bakduk i ca 1 tim.
Dela degen i två delar. Dela de två delarna i vardera 3 bitar. Rulla ut dem till längder, ca 45 cm. Fläta ihop dem tre och tre.
Lägg flätorna på en plåt med bakplåtspapper. Låt dem jäsa i ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader.
Pensla flätorna med ägg. Grädda dem mitt i ugnen i 15–20 min. Låt flätorna kallna på ett galler under bakduk.
Skär av ett lock på flätorna. Gröp ur mittsträngen på bottnen.
Blanda ihop mandelmassan med lite mjölk så det blir en kladdig massa. Lägg den i som en sträng i mitten på bottnen.
Vispa grädden och spritsa ut den på flätorna. Sätt på locken. Pudra över florsocker före servering.

Jag tog med allt förberett i spritspåsar, så monterade jag dem på morgonen i köket på jobbet. Jag har möjligheten att kunna gå ner i demoköket och fixa, och stora kylskåp där de fick stå till sig till eftermiddagsfikat.

Perfekt då man ska bjuda många på semla

Tonfisk och wasabi

Tonfisk har vi lagat tidigare, både till fest och vardag. Tycker det är så gott och passar alla dagar i veckan. Livet ska väl vara en fest, så då får man hitta sina festliga tillfällen.

Tonfisk med wasabi och sesam

Marinad:
1 msk sesamolja
2 msk tamarisoja
1 pressad lime

Lägg tonfisken i marinad minst en timme innan ni steker den i stekpannan 30-40 sek på varje sida. Tiden är lite beroende på hur tjocka skivorna är.
Innan man lägger tonfisken i stekpannan kryddar man filerna med Santa Maria Wasabi & Sesamkrydda.
Servera tonfisken med en god sallad, gärna med någon lite sötare frukt i, det är gott till tonfisken och dressingen som har lite sting. Hur mycket sting beror på hur mycket wasabi ni har i.

Dressingen gör ni genom att röra ihop yoghurt, wasabi, soja och lite sesmaolja. Vill man ha den lite lösare droppar ni i lite vatten.

Barnen gillar inte tonfisken så de fick köttbullar och mos.

Den är veckan har vi sportlov och åker skidor hela familjen. Det har blåst en del idag men nu ska det bli bättre väder resten av veckan. Imorgon ska jag gå i skidskola, det ska bli så himla roligt och samtidigt lite läskigt. Tänk om jag inte kan lära mig åka så bra som jag tror jag kommer göra?

Sida 24 av 37

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén